Elektrische fiets wordt nog weinig gekozen als vervoermiddel

Het Onderzoek Verplaatsingen (2014/2016) door het CBS geeft inzicht in de procentuele verdeling van het verkeersmiddel dat privé personen kiezen voor hun particuliere verplaatsingen binnen ons land, inclusief het woon-werkverkeer. Er bestaan aanzienlijke verschillen per provincie, al is in elke provincie de auto het meest gekozen vervoermiddel. Het gebruik van de elektrische fiets is nog laag.

In Noord-Holland is de frequentie van kiezen voor de auto het laagst (34,8%), in Limburg het hoogst (52%). Voor geheel het land wordt in 42,7% van de gevallen voor de auto gekozen, wordt 6,1% van het aantal verplaatsingen met het Openbaar Vervoer afgelegd, 24% met de niet-elektrische fiets en 22,5% lopend. Het percentage van de gevallen dat de elektrische fiets wordt gekozen is nog laag: 2,1%. 

De keuze voor een bepaald vervoermiddel hangt sterk samen met de afstand. Zo wordt bij ritten van 15 km of meer in 78,5% van de gevallen voor de auto gekozen en 13,1% van de gevallen voor het openbaar vervoer. 

Het gebruik van de elektrische fiets als vervoermiddel staat, vergeleken met de reguliere, niet-elektrische fiets, nog in de kinderschoenen. Het aandeel van de niet-elektrische fiets in alle ritten is 24 procent, dat van de elektrische fiets is 2 procent. De elektrische fiets is wel duidelijk populairder voor de langere afstanden. De niet-elektrische fiets wordt voor ritten tot 5 kilometer ruim 14 keer zo vaak gebruikt als de elektrische fiets, vanaf 15 kilometer verschilt dat nog maar een factor 4.

Afbeelding op volledige grootte (verdeling keuze vervoermiddel, naar afstand).

 
Jan Schrijver; bron gegevens en afbeelding CBS
Geplaatst op 09-11-2017