FOCWA Standaard uitgebreid met specialisatie SpotRepair

Vandaag lanceert FOCWA een campagne waarbij de FOCWA Standaard beschikbaar wordt gemaakt voor de specialisatie ‘SpotRepair’. "Naar verwachting zullen zo’n 20 gespecialiseerde bedrijven met dit nieuwe keurmerk de noodzakelijke stap zetten naar de borging van kwaliteit en veiligheid. Gecertificeerde schadeherstellers bewijzen met de FOCWA Standaard dat ze beschikken over de vereiste kennis en kunde om de auto van nu en die van de toekomst te herstellen", aldus de FOCWA.

Circa 20 FOCWA-leden zijn gespecialiseerd in ‘SpotRepair’. Zij kunnen zich vanaf vandaag - 1 november - certificeren voor de FOCWA Standaard, specialisatie ‘SpotRepair’. FOCWA ondersteunt haar leden met het behalen van dit keurmerk. Net zoals in het traject van de FOCWA Standaard (categorie 1 & 2) is er een inlooptijd voorzien waarin bedrijven kunnen kennismaken met de eisen voor de Standaard. Voor deze bedrijven is er een ‘self assessment tool’ ontwikkeld waardoor ze zich op een eenvoudige en makkelijke manier kunnen voorbereiden op de audits die zullen worden uitgevoerd door een onafhankelijke certificerende instantie (KIWA, DEKRA of SGS). Door middel van deze online vragenlijst komen de punten naar voren die nog aanpassing behoeven voordat een audit met vertrouwen tegemoet kan worden gezien. Tot 1 november 2018 kunnen bedrijven zich vrijblijvend certificeren. Vanaf die datum is het hebben van dit keurmerk verplicht voor deze gespecialiseerde bedrijven die lid zijn van FOCWA. 

Femke Teeling (foto), directeur FOCWA: “Met de uitbreiding van de FOCWA Standaard laten we zien dat we het menen en kwaliteit en veiligheid voorop stellen in onze branche. Het behalen van dit keurmerk is geen doel op zich, maar een middel om samen met onze leden te werken aan het herstel van de toekomst. Uit de gesprekken die we voerden met onze leden en stakeholders voelden we de behoefte om de Standaard ook uit te breiden met de specialisatie ‘SpotRepair’.”

De SpotRepair-campagne die vandaag start, volgt op een eerdere campagne voor bedrijven die zijn gespecialiseerd in ‘Uitdeuken zonder Spuiten’. Vanaf 1 mei 2018 moeten zij in het bezit zijn van het FOCWA-keurmerk.
Jan Schrijver; bron foto FOCWA
Geplaatst op 01-11-2017