Licht op kunst: over kunstroof, vervalsingen en listig bedrog

Vorige week hield Kennedy Van der Laan samen met Crowe Horwath Foederer en Van Lanschot het evenement ‘Licht op Kunst’ rondom het evenement 'Glow' in Eindhoven. De twaalfde editie van het internationaal lichtkunstfestival Glow werd dit jaar bezocht door ruim 740.000 mensen.

Dat de bijeenkomst ‘Licht op Kunst’ in Eindhoven werd georganiseerd, is geen toeval. Het in Amsterdam gevestigde advocatenkantoor Kennedy Van der Laan viert dit jaar namelijk niet alleen zijn 25-jarig bestaan, maar zette dit jaar ook een bijzondere stap door begin dit jaar een tweede vestiging te openen en wel in de lichtstad. Deze nieuwe vestiging van het kantoor in ‘Brainport’, geuzennaam voor het gebied Eindhoven en Veldhoven dat in 2011 nog werd uitgeroepen tot ‘slimste regio ter wereld’, past bij de focus van het kantoor op innovatie en technologie (zo won het kantoor in 2016 de verkiezing tot Global TMT firm of the year). Het aantal jonge techbedrijven groeit in deze regio als kool. Vanuit het Eindhovense kantoor zoekt Kennedy Van der Laan niet alleen de samenwerking op voor de ontwikkeling van innovatieve legaltech producten. Ook biedt het kantoor aan bedrijven en instellingen in de regio zijn full service-diensten aan, waaronder zijn brede activiteiten in het speelveld van schade en verzekeringen.

Het ‘Licht op Kunst’ evenement werd gehouden in het Philips Stadion. Kennedy Van der Laan, Crowe Horwath Foederer en Van Lanschot hadden hiervoor een honderdtal relaties en cliënten uitgenodigd, deels uit de kunstverzekeringswereld. Erik van Orsouw, partner bij de praktijkgroep Verzekerings- & Aansprakelijksheidsrecht en voorzitter van de kunstcommissie van Kennedy Van der Laan, sprak tijdens het seminar over procederen in de wondere wereld van de kunst. Aan de hand van een aantal aansprekende procedures over vervalsingen, kunstroof, en listig bedrog kwam hij tot een aantal lessen voor degenen die beroepshalve met kunst bezig zijn als  degenen die als liefhebber in kunst willen beleggen.

Wat bijvoorbeeld te denken van de casus van een dame die besluit naar het strand te gaan met om haar vinger een ring ter waarde van zo'n 25.000 euro. Klaarblijkelijk nam ze vaker dit soort dure sieraden mee om ze na aankomst op het strand direct in een tas te stoppen. Aan het einde van die dag bemerkte ze dat de ring was verdwenen (ondanks dat ze stelde dat de tas de hele dag “onder haar persoonlijk toezicht” had gestaan). Toen zij het verlies bemerkte heeft ze in haar handdoek gezocht en ook vluchtig in het zand rond haar ligstoel, maar zonder resultaat. Maar waarom heeft ze vervolgens niet de eigenaar van het desbetreffende strandpaviljoen gewaarschuwd (terwijl ze daar toch vaste gast was)? En waarom is er na het verlies van zo’n dure ring niet grondiger gezocht, bijvoorbeeld met een metaaldetector?   

Een van de andere casussen verhaalt van een kunstliefhebber die een kostbaar schilderij koopt. Hij heeft achterop een foto van het schilderij een verklaring van de oud-directeur van Centre Pompidou (Parijs) dat het schilderij echt is. De vrees is daarmee weggenomen dat de liefhebber een vervalsing heeft gekocht. Later blijkt echter, dat hij toch een vervalsing gekocht blijkt te hebben. Dat dit een gigantische waardedaling met zich meebrengt, moge duidelijk zijn. Het vervalste schilderij ging over een Max Ernst die gekocht was door de Nederlandse belegger Reijtenbach die vervolgens oud-directeur van Centre Pompidou aanklaagde vanwege het feit dat deze achterop een foto van het schilderij had aangegeven dat hij dit schilderij rekende tot oeuvre van Max Ernst. 

Er waren meer sprekers. Hakky Raijmakers, vermogenstructureerder bij Van Lanschot Bankiers, vertelde over de kunst van het beleggen in relatie tot het Van Gogh Museum en Frank Stroeken van Crowe Horwath Foederer nam vanuit zijn rol als kunstkenner het publiek mee in zijn ervaringen bij het investeren in kunst. Kunstenaar Jonas Vorwerk sloot af met een verhaal over de achtergrond en totstandkoming van zijn kunstwerk waarmee hij de Foederer Talent Award 2017 won.

Na het informatieve deel was het tijd voor een informele borrel en smakelijk stamppottenbuffet op de vierde etage van het Philips Stadion. Als dessert werd het stadion getrakteerd op de spectaculaire lichtshow ‘One Upon a Light’. De avond werd afgesloten met een GLOW-wandeling door de binnenstad van Eindhoven. Zowel de deelnemers als organisatoren hebben genoten van de informele en inspirerende avond. 
Margret Wallaard, bron: Kennedy Van der Laan - Erik van Orsouw
Geplaatst op 24-11-2017