Scildon zet kinderen in voor communicatie

De ambtenarij is druk doende om in begrijpelijk Nederlands met haar 'klanten' te (gaan) communiceren. Men schoot door naar 'Jip-en-Janneke-taal' of poogde tot zogenoemde 'B1-taal' te komen. Het blijft een worsteling, o.a. ook voor verzekeraars met uit de aard der zaak 'voorwaarden' ofwel 'de kleine letters'. Een marketing-idee: waarom zou je in de commerciële communicatie als verzekeraar geen kinderen inzetten? Scildon doet dat sinds kort.


Scildon heeft vijf korte video’s opgenomen waarin kinderen praten over hun financiële toekomst. Bijzonder is dat de ouders van de kinderen werkzaam zijn bij Scildon. De eerste video werd door meer dan 50.000 mensen op de Facebookpagina van Scildon bekeken. De video’s zijn de komende tijd te zien op de socialmedia-kanalen van Scildon. De kinderen praten over de volgende thema’s:
  • Hoe ziet de wereld eruit over 30 jaar?
  • Hoe oud word je?
  • Wil je vader of moeder worden?
  • Heb je geld op je spaarrekening staan?
  • Weet jij wat een huis kost?
Corine Streefland, communicatiemanager bij Scildon, heeft dit project geleid. “Ik vind veel reclames vanuit de branche saai om naar te kijken. In de meeste video’s wordt een product uitgelegd en kijk je naar een ‘deskundige’ die een toelichting geeft. Vanuit de gedachte dat dit toch anders moet kunnen, ontstond het idee om kinderen vragen te stellen om zo een aantal financiële onderwerpen op een luchtige manier onder de aandacht te brengen. Wij hebben onder de collega’s een oproep gedaan wie jonge kinderen heeft die het leuk vinden om hieraan mee te doen. Leuk was te zien dat daardoor opeens het hele bedrijf betrokken was bij dit relatief kleine project. Maar ook werd iedereen hierdoor opeens op een andere manier betrokken bij de missie van ons bedrijf om consumenten erop te wijzen dat je nù je zaakjes goed moet regelen om later zorgeloos verder te kunnen leven. De video’s overtreffen onze verwachtingen. Kinderen reageren op dit soort vragen heel ontwapenend. Als volwassene ga je dan toch het thema ‘financiën’ op een andere manier beleven. De reacties op de eerste video over hoe de wereld eruit ziet over 30 jaar zijn heel positief. Binnen een week hadden zo’n 50.000 mensen deze video op Facebook bekeken.” 
 
Streefland vervolgt: “Met deze video’s, met in de hoofdrol de kinderen van onze medewerkers, willen we vooral dicht bij het leven van alledag blijven. De gekozen thema’s voor deze filmpjes hebben wel degelijk een serieuze achtergrond. Consumenten moeten op steeds meer gebieden zelf verantwoordelijkheid nemen om financiële reserves op langere termijn op te bouwen. Via de uitspraken van de kinderen hopen wij dat ook volwassenen gestimuleerd worden om tijdig over hun financiële toekomst na te denken.”
Jan Schrijver; bron foto Scildon
Geplaatst op 01-11-2017