CED meldt 500% meer meldingen door storm

"Miljoenenschade na storm, CED schaalt capaciteit op naar het hoogste niveau", zo besteedde CED de dag na de storm van afgelopen donderdag door middel van een persbericht aandacht aan de grote drukte ten gevolge van de storm. Het is een goed voorbeeld van hoe je als schadebranche je toegevoegde waarde over het voetlicht kunt brengen. U leest het integrale persbericht hieronder.

"Donderdag 18 januari raasde er een ‘miljoenenstorm’ over Nederland. Media stonden bol van berichten en filmpjes over omgevallen bomen, afgewaaide daken, gekantelde vrachtwagens en rondvliegende bushaltes. Snelwegen werden afgesloten, treinverkeer lag tot ver in de avond stil en zelfs Schiphol legde het luchtverkeer plat. CED schaalde direct de capaciteit van haar alarmcentrale en contactcenters op tot het hoogste niveau. Honderden schade-experts en schadeherstellers werden direct op pad gestuurd naar alle spoedschademeldingen: 500% méér dan op een normale dag. ‘Dit zijn de momenten waarop we als CED van waarde moeten zijn’, zegt Marcel van Dijk, commercieel directeur van CED Group.  
 
De storm trok in de ochtend van 18 januari in een brede baan over Nederland. Met een windkracht van 10, soms 11, was het een ‘zware’ tot ‘zeer zware’ storm. Regelmatig waren er windstoten van meer dan 140 km/uur, met extreme uitschieters van meer dan 150 km/uur op bijvoorbeeld Vlieland. Vanmorgen gaf het Verbond van Verzekeraars  een eerste schaderaming van 90 miljoen euro aan particuliere woningen en auto’s. Dit is exclusief schades aan (landbouw)bedrijven en overheidsgebouwen.  
 
Schademeldingen blijven binnenstromen
Terwijl de storm nog woedde, stroomden bij CED de spoedschademeldingen al binnen. Op de piekmomenten kwamen er per minuut meer dan 10 meldingen tegelijk binnen. Aan het einde van de dag bleek dit zeker 500% meer te zijn dan op een ‘normale werkdag’.  Eerste prioriteit gaat uit naar schades waar direct noodreparaties nodig zijn: veel bouwkundige schades aan woningen (daken en dakkapellen), bedrijven, bouwcontainers, stoeterijen, enzovoorts. Ook meldingen van het opvallend grote aantal gekantelde vrachtwagens – bijna zeventig in heel Nederland – werden door de SOS Alarmcentrale afgehandeld. Ervaring leert dat de stroom schademeldingen komende weken nog lang aanhoudt. De minder spoedeisende meldingen worden vaak pas later gedaan. ‘Afgaande op de eerste instroom van opdrachten, is de verwachting dat de impact van deze storm in de top 5 zal komen van de afgelopen 5 jaar’, aldus Van Dijk.   

Schade-experts en herstellers maken overuren
Op de stormdag zelf is door CED tot laat in de avond gewerkt. Ook komend weekeinde zullen ruim 250 schade-experts en honderden herstellers permanent op weg zijn om zo snel mogelijk zoveel mogelijk gedupeerden te helpen. Dankzij het uitgebreide netwerk aan herstelbedrijven waarover CED beschikt kan het schadeherstel snel en adequaat worden uitgevoerd. Samen met de schadeverzekeraars is zorgvuldig afgestemd hoe en met welke prioriteiten de schadegevallen worden bekeken en behandeld."
 
 
Jan Schrijver; foto door Raphaël Drent
Geplaatst op 24-01-2018