Zelfstandige adviseur: passie voor advies, niet voor coachen medewerkers

De ondernemers onder de financieel adviseurs ontlenen in hun werk de meeste passie uit de betekenis die hun werk heeft voor hun klanten. De automatisering wordt gezien als belangrijkste uitdaging voor de komende jaren. Dit blijkt uit vragen van verzekeraar Scildon aan 270 adviseurs.

Op 8 februari jl. hield Scildon voor de kantoren waarmee wordt samengewerkt het congres Ondernemen met passie. Ter voorbereiding van het congres is aan 270 deelnemers gevraagd welke onderdelen van hun werk de meeste arbeidsvreugde oplevert. Dit levert het volgende beeld op:
• Betekenis van mijn werk voor mijn klanten 48%
• Vrijheid om zelf te bepalen wat ik doe 35%
• Contacten met collega’s 7%
• Financieel rendement van de onderneming 6%
• Coaching van medewerkers 4%
 
Michel van Dam (op de foto derde van links), commercieel directeur Scildon: ”Ik denk dat dit beeld goed de sterke en minder sterke kanten van financieel adviseurs laat zien. Enerzijds zit de kracht in de liefde voor het klantcontact en de creativiteit van het ondernemerschap. Daarin zijn en blijven onafhankelijk financieel adviseurs echte ondernemers, die met kop en schouders uitsteken boven andere distributiekanalen. Tegelijkertijd beleeft men de minste vreugde aan het coachen van medewerkers. Terwijl de mensen op het kantoor in de praktijk toch het kapitaal zijn waar de onderneming op rust. Meer aandacht om medewerkers verder te ontwikkelen, zal leiden tot verdere versterking van de ondernemingen”.
 
Aan de deelnemers is tevens gevraagd wat voor hun onderneming de grootste uitdagingen in de komende jaren zijn:
• Automatisering/administratie 33%
• Digitale klantadviezen 24%
• Loyaliteit klanten 20%
• Samenwerking verzekeraars/banken 16%
• Personeelsbeleid 7%
 
Michel van Dam: “Ik denk dat de ondernemers terecht inschatten dat de ontwikkeling van digitalisering in de komende jaren een grote impact op elke onderneming zal hebben. Veel bedrijven zullen versneld de transformatie moeten gaan maken van een administratief georiënteerd naar advies gerichte cultuur. Als Scildon denken wij dat de adviesbehoefte van consumenten in de komende jaren alleen maar groter zal worden. De transformatie zal leiden tot een verhoging van de waardering van onafhankelijk financieel advies. Wij zien daar ook een rol voor Scildon. Door een betere samenwerking tussen adviseurs en aanbieders en door meer aandacht te geven aan het automatiseren van processen kunnen we samen werken aan een betere en efficiëntere klantbediening."
 
 
Jan Schrijver; bron gegevens Scildon
Geplaatst op 14-02-2018