Autokleuren: van 'terracotta' tot 'glass flakes' tot 'rokerig groen'

Axalta Coating Systems heeft Color_gen gepresenteerd, zijn 2017 kleurencollectie voor de autosector. Color_gen biedt de Europese automobielfabrikanten van lichte voertuigen een betere kijk op de wereldwijde kleurentrends die de markt van de automodellen in 2020/2021 zullen overheersen, aldus Axalta. Hier leest u welke kleuren worden voorspeld voor de verschillende onderscheiden generaties: GENNext, GENHere&Now en GENLux.


De collectie werd ontwikkeld om de fabrikanten te helpen bij het doorgronden van de kleurkeuzes van de diverse generaties bestuurders en gebeurt via drie belangrijke demografische groepen: GENNext, GENHere&Now en GENLux.

Het showen van ‘Color_gen’ is een aanvulling op twee andere jaarlijkse acties rond kleur die Axalta speciaal voor autofabrikanten uitwerkt: het Automotive Color Popularity Report, een traditie van reeds zeventig jaar, en de Automotive Color of the Year 2017 van Axalta: Gallant Gray. De combinatie van deze drie acties geeft Europese automobielfabrikanten een waardevol overzicht van de beslissingen van de klanten inzake kleuren tijdens het voorgaande jaar, de jongste trending kleuren en een zicht op wat de autokopers zal sturen bij hun kleurkeuzes in de toekomst.

De huidige Color_gen show analyseerde drie belangrijke doelgroepen voor autofabrikanten om hen in staat te stellen de aankoopbeslissingen te begrijpen die te maken hebben met de stijl, het merk en de kleur van de auto’s. De GENNext demografische groep bestaat uit 16 tot 35-jarigen, die volgens de voorspellingen goed zal zijn voor meer dan 50% van de beroepsbevolking in 2020. Deze generatie ziet auto's waarschijnlijk eerder als lifestyleobjecten. De kleuren die voorspeld worden in de smaak van deze demografische groep te vallen, gaan van keramiekachtige, sterke pastelkleuren tot ingetogen, natuurlijke kleuren, zoals olijf- en rokerig groen of terracotta en heldere kleuren voor de praktische, functionele voertuigen.

Het GENHere&Now segment richt zich op consumenten van 36 tot 55 jaar. Zij hebben een druk leven, bevinden zich op het hoogtepunt van hun carrière en willen een evenwicht tussen leven & werken handhaven. De Color_gen show kijkt naar de toekomst en presenteert hiervoor intense, mid-range kleuren voor drukke gezinnen, ongebruikelijke, modieuze metaalglanskleuren voor de sportieve vrijgezellen en een verfijnd pallet chromatische kleuren zoals grijs, zwart, zilver, en het effectwit voor de ‘DINK’-koppels (double income – no kids).

GENLux richt zich dan weer op de 55-plussers, de belangrijkste groep van autokopers. Zij hebben over het algemeen de luxe om over wat meer tijd en geld te beschikken en richten zich ook meer op kwaliteit. Premium effectkleuren, glass flakes en vaste metaalvarianten van klassieke kleuren zoals bordeaux en variaties op het British Racing Green behoren tot de kleuren die deze groep waarschijnlijk zullen aanspreken.
Bron: Axalta
Geplaatst op 31-07-2017


Share on: