Britse huisdierverzekeringsmarkt boven miljard pond

De verzekering van huisdieren in de VK heeft in 2016 de grens van een miljard Britse ponden doorbroken. Vorig jaar werd in totaal een bruto geschreven premie gerealiseerd van 1045 miljoen pond (volgens de huidige koers is een pond 1,137 euro waard), zo meldt onderzoeksbureau GlobalData.

Allianz (de grootste huisdierenverzekereaar in de VK) en RSA domineren de markt en hebben een aandeel van meer dan 70% van de markt die zoals in het intro gezegd groeit, ondanks dat het aantal huisdieren in de VK sinds 2013 daalt. GlobalData heeft een rapport gepubliceerd getiteld 'UK Pet Insurance: Market Dynamics and Opportuinities 2017'. Drijvende factor achter de premiegroei is de opwaartse prijsdruk van de medische kosten. Bovendien worden ontwikkelde nieuwe medische technieken vaker toegepast in de diergeneeskunde. Al met al groeide het totaal geclaimde bedrag (+ 7,4%) sneller dan het premievolume (+ 7,1%). Toename van productpenetratie droeg ook aan de groei bij, al lag hier het percentage lager, te weten op 2,0%. Dat bracht het aantal polishouders vorig jaar op 3,4 miljoen. 

Ook voor de huisdiermarkt zijn inmiddels insturtech toepassingen geïntroduceerd. Een voorbeeld is PitPat, waarmee huisdieren teruggevonden kunnen worden en hun beweging gemeten kan worden, waarbij de matie van 'oefenen' van de dieren en 'verbranden van calorieën' in relatie staan met de verzekeringspremie. 

Ben Carey-Evans, algemeen verzekeringsanalist bij GlobalData, reageert: 'Het grootste probleem met deze markt is dat verzekeraars de premies jaarlijks niet meer dan 10% kunnen verhogen zonder de klanten weg te jagen. Oplossingen zijn nodig en voor de korte tot middellange termijn lijkt het antwoord te zijn gebruikmaken van de co-assurantie markt. ' Cary-Evans voegt eraan toe: 'Eigenaren die kunnen aantonen dat hun huisdieren gezond zijn, kunnen zo helpen om kosten op de lange termijn te laten dalen. Sommigen zien een dergelijk concept echter als een gimmick'

Het is een opkomende trend om 'je huisdier te verzekeren'. De 'online aanbieders' zijn sterk in opkomst op deze markt. Inmiddels zijn voor diverse verzekeraars de vergelijkingssites het belangrijkste distributiekanaal voor huisdierproducten.

 

Margret Wallaard, bron onderzoek: GlobalData
Geplaatst op 02-11-2017


Share on: