Opnieuw aandacht voor subsidieregeling praktijkleren

Brancheorganisatie FOCWA zet verder in op het voortbestaan van de subsidieregeling praktijkleren. Zeker in een sector waar BBL-ers cruciaal zijn voor het voortbestaan van het vakmanschap, is deze subsidieregeling broodnodig. Vorige week bezocht FOCWA samen met Tweede Kamerlid Mahir Alkaya (SP) Autoschade Herstel WIBU in Den Haag om de urgentie van deze subsidieregeling verder aan te kaarten.

Het vak van schadehersteller leer je niet op de schoolbanken, maar op de werkvloer en in de spuitcabine. Dat blijkt ook uit de cijfers van het SBB (Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven). In het schooljaar 2017/2018 kende de sector 935 studenten, waarvan 807 BBL-studenten. Volgens FOCWA kunnen leerlingen dankzij praktijkleren het echte vakmanschap van de schadeherstellers aanleren. En dat is broodnodig in een sector waar er een groot tekort is aan kwalitatief technisch geschoold personeel en waar de instroom van jongeren drastisch achterblijft op de noden uit het bedrijfsleven in vergelijking met andere technische sectoren.

Dankzij de motie van Lodewijk Asscher (PvdA), mede ingediend door Lilian Marijnissen (SP), tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen is het voornemen van dit kabinet om van de korting van € 19,5 miljoen af te zien, aangenomen. Dit betekent dat in 2019 de subsidieregeling praktijkleren gewoon blijft bestaan. Het blijft echter een groot vraagteken welke maatregelen er na 31 december 2019 genomen worden om praktijkleren een hart onder de riem te steken.

FOCWA nodigde Tweede Kamerlid Mahir Alkaya (SP) uit voor een werkbezoek aan Autoschade Herstel WIBU in Den Haag. Als woordvoerder economische zaken pleitte hij reeds voor de zomer al om de bezuinigingen bij de leerbanen tegen te houden. Hij maakt zich in Den Haag hard voor het voortbestaan van de regeling, ook na 2019.

“Schadeherstel is een vak apart en dat leer je niet uit een boek. Maar door te oefenen en te doen. Dat betekent dat er veel tijd geïnvesteerd moet worden om iemand het vak te leren. Daarvoor moet een bedrijf werken met leermeesters die leerlingen begeleiden. Bovendien zijn er ook faalkosten. Want niet alles gaat de eerste keer goed. En door de toename van de complexiteit van het schadeherstelvak wordt er van leermeesters ook meer ondersteuning gevraagd. Leerlingen moeten immers meer uitleg krijgen.”, beklemtoont Pim Hielkema, bedrijfsleider van Autoschade Herstel WIBU in Den Haag.

Volgens Hielkema schuift de overheid de opleidingskosten volledig door naar de ondernemer. Hielkema: “Ik vind het beledigend hoe de minister zich uitsprak ten aanzien van de subsidieregeling en het gegeven dat zij zich niet kan voorstellen dat de bedrijven de kosten niet zelf kunnen dragen. De toestroom van personeel in de branche is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, waarvan de subsidieregeling een belangrijk instrument is namens de overheid om samen een bijdrage te leveren aan dit probleem.”

Mahir Alkaya ging tijdens het werkbezoek ook in gesprek met twee leermeesters en leerlingen over het belang van goede begeleiding en de tijd die hier mee gemoeid gaat zodat er vakmannen en -vrouwen staan die zorg dragen voor kwalitatief en veilig herstel van voertuigen. Alkaya:“Autoschadeherstelbedrijven hebben net als vrijwel alle mkb-bedrijven niet veel personeel in dienst. Toch investeren zij tijd en geld in de opleiding van toekomstige vakmensen. Het beetje subsidie dat zij hiervoor krijgen dekt lang niet alle kosten die zij hiervoor maken, maar dit kabinet wilde toch dat ene beetje subsidie afschaffen terwijl de economie nota bene groeit. Ik vond dat onbegrijpelijk en respectloos en ben dan ook blij dat zij hier nu eindelijk vanaf zien.”

Femke Teeling, directeur FOCWA: “Een opleiding tot schadehersteller levert broodnodige basiskennis. Maar het echte vak leer je in de praktijk. Als bedrijf draag je een verantwoordelijkheid om blijvend te investeren in de opleidingen van personeel en de begeleiding van leerlingen. Maar zeker in een sector waar de technologische ontwikkelingen hoge investeringen van het bedrijf vragen, vinden wij als brancheorganisatie dat de minimale ondersteuning die er nu bestaat door middel van de subsidieregeling prakijkleren op zijn minst geborgd moet blijven en liefst uitgebreid. Want enkel samen met elkaar kunnen we zorgen voor noodzakelijke vakmannen en -vrouwen die veiligheid na herstel garanderen.”

 
Jan Schrijver; bron gegevens FOCWA
Geplaatst op 22-10-2018