AutoScout24 doet drie voorspellingen voor nieuwe jaar

Het afgelopen jaar was een roerig jaar voor de automotive industrie; dieselschandalen, CO2-uitstootfraude, milieuzones in steden en ongelukken met zelfrijdende auto’s. Ook komend jaar zal de autobranche onder een vergrootglas blijven liggen en vinden er veel veranderingen plaats op het gebied van technologie en prijzen.
AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland, doet drie voorspellingen voor 2019.Elektrisch rijden populairder
Elektrisch rijden wordt steeds populairder, er komen dan ook steeds meer betaalbare tweedehands modellen op de markt. In 2018 werden er gemiddeld 7.748 elektrische auto’s op AutoScout24.nl aangeboden; een stijging van 43 procent ten opzichte van het jaar ervoor toen er gemiddeld 5.416 elektrische occasions online stonden. “We verwachten dat deze trend zich zal voortzetten en de vraag naar elektrische occasions de komende jaren blijft toenemen, mede doordat veel automerken in 2019 een elektrische auto op de markt zullen brengen”, zegt Rachel Gómez y Maseland, Country Manager van AutoScout24 in Nederland. “Aan de andere kant worden dieselauto’s minder aantrekkelijk doordat er veel te doen is rondom dieselauto’s, zoals de dieselgate, milieuzones en extra (fijnstof)toeslag. Echter bleek uit eerder onderzoek* dat 17 procent van de Nederlanders nog zou nadenken over de aanschaf van een dieselauto.”
Meer transparantie
De online beschikbaarheid van data en informatie zorgt voor een grotere mate van prijstransparantie. Daarom herintroduceert AutoScout24 dit jaar de PrijsCheck richting de autobedrijven. Deze innovatieve tool analyseert door middel van machine learning meer dan tien miljoen statistieken van een auto. Dit zorgt voor nog meer gedetailleerde informatie en transparantie over de verkoopprijs. Gómez y Maseland licht toe: “Dit sluit aan op de wereldwijde trend waarbij steeds meer bedrijven efficiënt gebruikmaken van data, waardoor sneller en nauwkeuriger beslissingen kunnen worden gemaakt. Ook wij spelen met deze tool in op de behoefte aan prijstransparantie en betrouwbare informatie, waarmee we de consument helpen bij de zoektocht naar hun droomauto.”
Om nog meer transparantie te creëren bij het (ver)kopen van een auto, biedt AutoScout24 hun autodealers de mogelijkheid om 360-graden foto’s te maken van het interieur van de occasion. “Een foto zegt meer dan duizend woorden en laat heel goed de staat van een auto zien. Door AutoScout360 maken we het nog gemakkelijker om snel, eenvoudig en zonder stress je droomauto te vinden, doordat een virtueel bezoek in de auto alle details toont en er minder verrassingen zullen zijn tijdens een eventuele proefrit”, aldus Gómez y Maseland.
Toename mobiel verkeer
De afgelopen jaren is het mobiele verkeer op AutoScout24 exponentieel gegroeid. De AutoScout24-app is inmiddels ruim 2.6 miljoen keer gedownload. In 2015 kwam meer dan de helft (58%) van de website- en appbezoekers via mobiel en in 2018 is dit aantal gestegen naar 80 procent. Dat is een stijging van maar liefst 38 procent ten opzichte van 2015. Gómez y Maseland: “We verwachten dat we in 2019 nóg meer app-downloads en zoekopdrachten via mobiel zullen zien. Om die reden werken wij continu aan het optimaliseren van onze app vanuit de behoeftes van onze bezoekers.”
*Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Multiscope onder 1.021 respondenten, mei 2018.
Geplaatst op 10-01-2019
< VorigeVolgende >
Share on: