Carola Wijkamp-Hermsen: mogelijkheid thuiswerken bestond bij ARAG al

Dit keer een blog van Carola Wijkamp-Hermsen, directeur commercie, marketing en verzekeringen bij ARAG. Thuiswerken; die mogelijkheid bestond bij ARAG al, maar was zeker niet voor iedereen vanzelfsprekend. Technisch gezien vroeg het om wat aanpassingen, maar ook mentaal was het soms even schakelen.

Want waar af en toe een dagje thuiswerken heel fijn kan zijn, is nu al ruim een maand thuiswerken (en in veel gevallen daarnaast ook nog ‘lesgeven’ aan kinderen) echt wel andere koek. Maar als ik dan zie hoe we dit bij ARAG met elkaar oppakken, hoe snel we alles ingeregeld hebben, hoe we via diverse kanalen contact met elkaar blijven houden (en grapjes blijven maken), hoe flexibel en creatief we met z’n allen zijn, de hulp en saamhorigheid die er getoond wordt én hoe goed wij onze klanten blijven helpen, dan geeft me dat een warm en trots gevoel. Zo brengt zo’n crisis ook het mooie en goede in de mens naar boven! 

Persoonlijk ben ik inmiddels aardig gewend aan het thuiswerken. Ik merk wel dat een hele dag continu overleggen via MS Teams, Skype en ’ouderwets’ via de telefoon vermoeiender is dan regulier op kantoor vergaderen. Je zit meer achter het scherm, het kost meer concentratie en ik mis gewoon het ‘echte’ contact met de collega’s. Natuurlijk is het wel fijn om nu geen reistijd te hebben en mijn gezin veel meer te zien. Ook beweeg ik veel meer. Bewust ga ik elke dag een eind wandelen of fietsen om mijn hoofd weer leeg te maken en mijn ogen op iets anders te richten. En ik vind de verdrietige verhalen van mensen die zelf of in hun directe omgeving getroffen worden door het coronavirus erg heftig om te horen. Het drukt je ook met de neus op de feiten: waarom het zo ontzettend nodig is dat we dit met elkaar op een goede manier doen.

En juist in deze tijd is het zo belangrijk dat wij onze klanten goed kunnen helpen. Wij zien het als ARAG ook als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om voor iedereen klaar te staan met onze juridische hulpbronnen. Voor onze klanten, maar ook voor niet-verzekerden. Want het zal je bedrijf maar zijn waar je jaren voor hebt geknokt en waarvan je de deuren hebt moeten sluiten. Of je baan die je ineens dreigt te verliezen. Wat kun je dan doen? Als een leverancier niet meer levert of een evenement wordt afgelast, ben je dan nog verplicht om te betalen? En nu die vakantiereis niet door­gaat, kun je dan je geld terugkrijgen? 

Mensen willen graag duidelijkheid en zekerheid en wij dragen hier op onze manier een steentje aan bij. Dit doen onze juristen elke dag door het beantwoorden van allerlei juridische vragen en door klanten bij te staan bij procedures. Maar specifiek voor deze crisistijd hebben wij ook een speciale webpagina gerealiseerd: www.arag.nl/coronavirus. Hier geven wij onder andere antwoord op de meest gestelde juridische vragen rondom het coronavirus. Daarnaast hebben we diverse gratis webinars gehouden. Over werk, vakanties, hulpmaatregelen vanuit de regering. Al onze webinars kunnen via de website teruggekeken worden. Ook sturen we met regelmaat speciale nieuwsbrieven met actuele informatie voor onze distributiepartners en onze klanten. De komende tijd zullen wij onze informatie nog verder uitbreiden door middel van nieuwe blogs en podcasts. 

De coronacrisis kun je alleen samen overwinnen. Hoelang het nog duurt, weet natuurlijk niemand. Maar met elkaar komen we eruit.

Pas goed op uzelf!
Geplaatst op 21-04-2020