Debby de Kock-de Koning: Persoonlijkheid is belangrijker dan sexe of leeftijd

SCHADE magazine heeft dit keer als thema ‘de vrouwen in de branche’. In de komende periode vragen wij vrouwen uit de branche naar hun mening over hun vak en of zij vinden dat er verschillen zijn tussen mannen en vrouwen. Vandaag vragen wij Debby de Kock- de Koning (44 jaar), Damage Control Manager bij Greenwheels.

Mijn naam is Debby de Kock- de Koning. Ik ben 44 jaar en opgegroeid in het autoschadebedrijf van mijn ouders.
 
Mijn opleiding heb ik gedaan aan de MTRO De Rooi Pannen in Tilburg, echter heb ik nooit iets met deze opleiding gedaan en ik ben gestart met werken in het autoschadebedrijf van mijn ouders. Autoschade is dus met de paplepel ingegoten.
 
Nadat mijn ouders in 2000 het bedrijf hebben verkocht, heb ik bij diverse schadebedrijven als schademanager of vestigingsmanager gewerkt. Hierna heb ik ruim zes jaar bij een bedrijf gewerkt wat een backoffice programma levert aan schadebedrijven.
 
Uiteindelijk ben ik vorig jaar juni terechtgekomen bij Greenwheels. Greenwheels biedt ca. 2000 deelauto’s aan voor particuliere rijders, 800 exclusief bij bedrijven en 800 in Duitsland. Doordat Greenwheels bestuurders deze auto’s met elkaar delen wordt het milieu minder belast, staan er minder auto’s onnodig stil en betalen zij alleen wanneer ze een auto gebruiken. De voordelen van de auto, maar niet de lasten.
 
Ik ben bij Greenwheels begonnen als Damage Control Manager. Zoals je zult begrijpen worden er heel wat schades gereden met zoveel auto’s. Aan mij de taak om deze schadeprocessen te begeleiden en beheersen. 
 
Het leuke aan mijn functie is dat het heel afwisselend is en dat ik nog steeds bij mijn geliefde autoschadebranche betrokken ben. Daarnaast is het heel leuk om aan de kant van de opdrachtgever te zitten in plaats van aan de kant van de schadehersteller. Echter door mijn ervaring in de autoschade kan ik juist de processen op een goede manier monitoren en begeleiden. Dit wordt ook makkelijker als je met de juiste partner samenwerkt en in ons geval hebben wij een goede schadepartner gevonden in Schadenet die ons schadeproces een stuk eenvoudiger en beter maakt.
 
Mijn ambitie is om een proces te bouwen wat de schadelast van Greenwheels beheerst, maar ook om preventieve maatregelen te nemen en processen te bouwen om klanten minder schades te laten rijden. Wellicht dat er ooit in de toekomst deelautobedrijven zijn die graag van ons willen leren hoe wij dit zo goed op de rit hebben gekregen haha.
 
Op de vraag of ik liever met mannen of vrouwen werk of liever met ouderen of jongeren, kan ik geen antwoord geven. Ik denk dat het belangrijker is hoe iemand zijn persoonlijkheid is en niet wat voor sekse of leeftijd. Gegeneraliseerd denk ik dat ik de directheid van meeste mannen heel erg kan waarderen en dat vrouwen hier iets minder sterk in zijn. En dat vrouwen vaak wat doortastender zijn op bepaalde vlakken. Maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat, opgegroeid in een mannenwereld, ik het persoonlijk soms wel lastiger vind om met vrouwen te werken.
Geplaatst op 25-09-2020

< VorigeVolgende >


Share on: