Oldtimerbezitters bespaarden tot nu 250 miljoen aan wegenbelasting

In de periode van 2014 tot en met 2020 is er door de overgangsregeling zo’n 250 miljoen euro minder aan wegenbelasting betaald. Ondanks de afname van oldtimers waarvoor de overgangsregeling geldt, konden autobezitters dit jaar samen zo’n 25 miljoen euro aan wegenbelasting besparen met deze regeling.

Dat is 1,5 miljoen euro minder dan vorig jaar en nog maar de helft van de besparing in 2014. De totale besparing van 2014 tot en met 2027, de periode waarin de overgangsregeling loopt, kan uitkomen op 328 miljoen euro. Wat jaarlijks gemiddeld neerkomt op zo'n € 423,- per auto. Het kwarttarief aan wegenbelasting dat met de regeling wél wordt betaald, komt op basis van een doorberekening uit op tachtig miljoen euro voor de hele periode. Dit blijkt uit berekeningen van Pricewise op basis van cijfers van het CBS. 

In 2027 nog maar 3.500 wagens over binnen overgangsregeling
In december gaat de verplichte stallingsperiode van drie maanden in voor de auto’s waarvoor de overgangsregeling is aangevraagd. Kiezen oldtimerbezitters van benzinepersonenauto’s met een toelatingsdatum die in 2014 tussen de 26 en 40 jaar terug lag, voor het gebruiken van regeling? Dan betalen zij een kwarttarief van of het vastgestelde maximumtarief aan wegenbelasting voor deze wagens. Dit ter compensatie van de in 2014 vervallen totale vrijstelling van wegenbelasting voor die auto's. In totaal loopt de regeling veertien jaar; van 2014 tot en met 2027, om in 2028 te vervallen. In dat jaar vallen namelijk alle oldtimers die in 2014 opeens buiten de vrijstelling vielen, onder de oldtimerregeling. Waarmee weer de vrijstelling van wegenbelasting ingaat. Het aantal wagens binnen de overgangsregeling neemt elk jaar af, voornamelijk door het verschuiven naar de oldtimerregeling. Ook het exporteren en naar de sloop brengen van oudere wagens zijn redenen. In 2027 zullen er naar schatting nog zo’n 3.500 auto’s over zijn waarvoor de regeling geldt. Vanaf het moment dat de vrijstelling van wegenbelasting geldt, is een geldige autoverzekering wel nog altijd verplicht. Evenals een geldige apk, tenzij het kenteken van de auto is geschorst. 

In totaal zo’n 330 miljoen aan besparing en tachtig miljoen voor Belastingdienst
Er kan op twee manieren worden gekeken naar het betalen van het kwarttarief met de overgangsregeling. Enerzijds is er sprake van een besparing door de speciale regeling. Anderzijds gold er voorheen totale vrijstelling en maken autobezitters van deze wagens waarvoor eerder geen wegenbelasting werd gerekend alsnog kosten die er eerder niet waren. Sinds het begin van de overgangsregeling tot en met dit jaar, is er in totaal zestig miljoen euro aan wegenbelasting betaald voor personenauto’s binnen de overgangsregeling. Ten opzichte van het volledige tarief aan wegenbelasting is dit een besparing van bijna 250 miljoen euro in totaal. In de zeven jaren die nog komen, zal er in totaal nog zo’n twintig miljoen euro aan wegenbelasting worden betaald voor de auto’s binnen de overgangsregeling. De beoogde besparing voor de komende zeven jaar, ligt op bijna tachtig miljoen euro. In z’n totaliteit zorgt de overgangsregeling daarmee in veertien jaar tijd voor een besparing van, naar schatting, 330 miljoen euro. De Belastingdienst ontvangt in die veertien jaar zo’n tachtig miljoen euro voor auto’s waarvoor de regeling kan worden aangevraagd.

*Disclaimer: Voor de toelating tot de overgangsregeling wordt gekeken naar de datum eerste toelating (DET); het moment waarop de wagen voor het eerst is geregistreerd op een kenteken. In dit artikel is gerekend met bouwjaren; het jaar dat de wagen van de band rolde. Er is uitgegaan van DET’s van 1 januari tot aan 1 januari. Door deze redenen kan het daadwerkelijk aantal wagens dat gebruik kon maken van de regeling afwijken. In de berekeningen van Pricewise zijn alle personenwagens die binnen de regeling vallen, meegerekend. Of de regeling daarvoor daadwerkelijk is aangevraagd, wordt buiten beschouwing gelaten. 

Bron: Pricewise.nl Overgangsregeling bespaart oldtimerbezitters 250 miljoen aan wegenbelasting in zeven jaar tijd


 
Geplaatst op 26-11-2020

< VorigeVolgende >


Share on: