Ron Verhulsdonck: Verbonden blijven

In maart vorig jaar waren de eerste lockdowns in België en Nederland een feit. Sindsdien werken we bij Chubb vanuit huis, zonder dat we klanten, partners of zelfs onze eigen collega’s fysiek kunnen ontmoeten. Iets dat ik een jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden.

Foto: Ron Verhulsdonck Country President Benelux at Chubb European Group SE

Dit nieuwe werklandschap heeft de zorgplicht voor werkgevers op verschillende manieren beïnvloed. Hoe bescherm je de gezondheid en het welzijn van je werknemers als iedereen op afstand werkt? Eén ding is zeker: het vereist bewustzijn, aandacht en véél initiatief van iedereen in de organisatie.

Welzijn, ook vóór corona al een belangrijk onderwerp voor veel organisaties, staat nu nog hoger op de agenda. Gebrek aan zichtbaarheid is een issue: het is bijvoorbeeld eenvoudiger om te zien of iemand worstelt wanneer je samen een kantoor deelt dan wanneer iedereen thuis werkt. In contact blijven is cruciaal. Managers vervullen daarin een bijzonder belangrijke rol, of dat nu via dagelijkse virtuele koffiemomenten met het hele team is of wekelijkse 1-op-1 gesprekken. 

Neem pauze en wees flexibel
Het is belangrijk voor werkgevers om te benadrukken dat werknemers op hun mentale en fysieke welzijn letten en ook duidelijke parameters te ontwikkelen over wat wel en niet van hen verwacht wordt. Niet alleen het thuiswerken, maar ook de pandemie brengt immers voor veel mensen de nodige uitdagingen met zich mee. Of ze nu alleen wonen of in een klein appartement met te veel mensen, voor anderen moeten zorgen of kinderen thuisonderwijs moeten geven. Het zijn moeilijke tijden en werkgevers moeten daarom een stap extra zetten en flexibel zijn. Bij Chubb moedigen we onze medewerkers aan om niet te streng te zijn voor zichzelf. We geven hen de ruimte en flexibiliteit om hun uitdagingen zo goed mogelijk te managen. 

Initiatief van medewerkers
Als je die boodschap consistent uitdraagt, moedigt dat medewerkers aan om ook zelf initiatief te nemen. Zo organiseerden drie Chubb collega’s allerlei activiteiten tijdens de ‘Week van de Werkstress’, van een virtuele workshop over thuiswerken tot een online yogaworkshop. Ook gingen de collega’s in Nederland en België massaal naar buiten voor een wandeling en frisse neus. Ze werden aangemoedigd om tijdens die wandeling te bellen met collega’s, of om een selfie te maken en die te posten op het intranet. Het was superleuk om al die verschillende omgevingen en bekende gezichten te zien, én goed voor de onderlinge band. 

Teamgevoel
Wat me bij het belang van teamspirit en verbondenheid brengt. Als mensen zich onderdeel van een team voelen, draagt dat substantieel bij aan hun mentale welzijn, productiviteit en motivatie. Maar dit vasthouden als iedereen vanuit huis werkt vereist veel inzet. Bij Chubb organiseren we regelmatig allerlei activiteiten om in verbinding te blijven. Niet alleen met onze eigen medewerkers, maar ook met onze zakelijke partners. Verzekeren blijft een mensenvak en contact is cruciaal, ook als dat noodgedwongen virtueel is. Onze klanten en partners ervaren in deze tijd dezelfde uitdagingen als wij. Direct vanaf het begin zochten we contact om hen te laten weten dat we er nog steeds voor hen zijn en welke belangrijke ontwikkelingen aan onze kant spelen. We organiseerden virtuele meetings en webinars, en hebben onze service kunnen houden op het niveau dat zij van ons gewend zijn.

Structurele aandacht
We zijn nu bijna een jaar verder, vooral een bewogen periode van aanpassen aan dit nieuwe werklandschap. Een leerzame tijd voor werkgevers met lessen waaraan ze ook in de toekomst nog veel zullen hebben. Eén ding is zeker: het beschermen van het welzijn van je werknemers vereist bewustzijn, structurele aandacht en veel initiatief van alle betrokkenen. Onze mensen vormen het hart van onze organisatie en alleen als dit hart in vorm is, kunnen we onze partners en klanten goed blijven bedienen.
 
Geplaatst op 26-02-2021

< VorigeVolgende >


Share on: