OHRA schudt traditionele verzekeringswereld op met prepaid product
De wereld van auto’s verzekeren is al decennia hetzelfde; je sluit een WA, WA+ of Allrisk verzekering af. OHRA doorbrak eerder dit jaar deze traditionele wijze van verzekeren met de leenautoverzekering (tijdelijke verzekering voor een geleende auto). Nu lanceert het bedrijf een verzekering voor mensen die relatief weinig kilometers rijden door te werken met prepaid bundels van 1000 km. Met de zogenoemde kilometerverzekering speelt de verzekeringsmaatschappij in op de trend van ‘alleen maar betalen voor gebruik’.
Net als bij telefoonbundelsMinder autorijden is voor de coronacrisis al in gang gezet door het dichtslibben van de stedelijke omgeving, steeds hoger wordende parkeerkosten, de keuze voor milieuvriendelijke alternatieven van vervoer en de gevolgen van de deeleconomie (voorkeur gebruik boven bezit). Nu blijkt bovendien uit een onderzoek onder Nederlandse autobezitters* dat bijna de helft van de Nederlanders (47%) die afgelopen 1,5 jaar minder zijn gaan rijden, verwacht dat hun aantal kilometers niet meer zal toenemen. Claudia Stewart, directeur schadeverzekeringen bij OHRA: "Veel mensen rijden minder kilometers dan voorheen en er staan veel tweede auto’s regelmatig stil. Waarom zou men dan nog wel de volle premie betalen? Net als bij telefoonbundels geven we mensen nu de mogelijkheid om per 1000 kilometer een relatief lage bundelprijs te betalen. Dit loont ten opzichte van een standaard autoverzekering als je tot ongeveer 5000 kilometer per jaar rijdt, dus 5 bundels van 1000. En voor sommige autogebruikers, afhankelijk van hun situatie, kan dit omslagpunt zelfs bij 7000 kilometer liggen."
Uit het onderzoek blijkt verder dat het voor vier op de tien Nederlanders haalbaar lijkt om niet meer dan 7000 kilometer per jaar te rijden met minimaal een van de auto’s die ze bezitten.
Met de kilometerverzekering speelt de verzekeringsmaatschappij in op de trend van ‘alleen maar betalen voor gebruik’.
Vrouwen laten auto minder makkelijk staan dan mannen
Naast kostenbesparing wil OHRA met de introductie van deze verzekering mensen meer bewust maken van onnodige kilometers en motiveren om hun auto wat vaker te laten staan voor ritjes naar bijvoorbeeld de sportschool of de kinderopvang. In het onderzoek geven met name mannen (49%) aan dat boodschappen best vaker zonder de auto gedaan zouden kunnen worden. Ook voor woon-/werkverkeer ziet drie op de tien werkenden een andere mogelijkheid voor de auto als vervoersmiddel. Meer dan de helft van de mensen daarentegen geeft aan dat hun auto echt onmisbaar is bij slecht weer, voor vervoer van zware spullen en om op afgelegen plaatsen te komen. Vrouwen vinden het over het algemeen lastiger om de auto te laten staan dan mannen.
Top 5 belangrijkste redenen om de auto sowieso te laten staan:
1. de bestemming is dichtbij
2. meer beweging/ gezondheid
3. geldbesparing
4. parkeerkosten op bestemming
5. frisse lucht
De OHRA Kilometerverzekering is een doorontwikkeling van Bundelz, een verzekering die ontwikkeld is in het innovatielab van Nationale-Nederlanden.
Geplaatst op 05-10-2021
< VorigeVolgende >
Share on: