Corona en stikstof vertragingen zorgen voor meer verkeersongevallen

Sinds het voorjaar van 2013 is de verlichting langs de Nederlandse snelwegen uitgeschakeld tussen 23.00 en 05.00. Dit besluit werd ingevoerd, omdat het beter zou zijn voor de natuur, de dieren en het milieu. Niet iedereen is het echter eens met deze maatregel. Een veelgehoord argument is dat onverlichte wegen gevaarlijker zijn en zorgen voor meer ongelukken.

Omwille van de verkeersveiligheid is in 2019 daarom besloten om de verlichting langs de snelwegen ’s nachts weer aan te zetten. Ook uit cijfers blijkt namelijk dat onverlichte snelwegen zorgen voor meer verkeersongevallen. Corona zorgt er echter voor dat de snelwegen nog een tijd onverlicht blijven.

Aantal verkeersdoden de laatste jaren gestegen
Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal verkeersdoden de laatste jaren stijgt. Het is echter niet duidelijk of die stijging ook toe te kennen is aan de onverlichte snelwegen. Wel weten we dat een op de drie dodelijke verkeersongevallen de afgelopen jaren op de snelweg heeft plaatsgevonden. Dat waren zo’n 72 ongevallen per jaar, waarvan veertig procent in de schemer of duisternis plaatsvond. De helft daarvan was zonder verlichting. Dat zijn dus zeker 15 doden. Goede verlichting zou daar het verschil kunnen maken volgens de SWOV, het Instituut Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, die onderzoek hebben gedaan naar het belang van goede verlichting voor de verkeersveiligheid.
 
Uitschakelen verlichting snelwegen zorgt voor meer letselongevallen en blikschade
Uit een internationale meta-analyse, uitgevoerd door de SWOV, blijkt dat het uitschakelen van de verlichting van snelwegen gepaard gaat met een toename van ongeveer 17% aan letselongevallen en 27% aan ongevallen met enkel blikschade.
 
50% minder letselongevallen door openbare verlichting
Volgens SWOV is het aantal letselgevallen 50% minder na het plaatsen van openbare verlichting. Dit gaat dan niet enkel om verlichting langs snelwegen, maar bij alle typen wegen. Belangrijk om te vermelden is dat het effect van goede verlichting vaak wel wordt afgezwakt, doordat mensen de neiging hebben zich minder veilig te gedragen op het moment dat de wegomstandigheden goed zijn. Dit noemen we gedragscompensatie. Toch is het netto-effect zeer positief volgens de SWOV. In totaal gebeuren er zo’n 13% minder ongelukken op snelwegen met verlichting ’s nachts. 

Verlichting gaat weer aan, maar corona zorgt voor vertraging
Omdat uit het onderzoek blijkt dat verlichting langs de snelweg zorgt voor een betere verkeersveiligheid en de beleving daarvan, heeft minister van Nieuwenhuizen in 2019 besloten het besluit weer terug te draaien. De verlichting langs de snelwegen gaat dus weer aan. Langs 80 kilometer snelweg is dit al gebeurd, maar er is nog steeds 550 kilometer aan snelweg onverlicht. Dit is omdat er rekening gehouden moet worden met de Wet Natuurbescherming.  Deze wet verbiedt activiteiten die leiden tot het opzettelijk verstoren van beschermde diersoorten en/of het beschadigen van hun rustplaatsen. Rijkswaterstaat gaat onderzoeken waar zogeheten knelpunten zitten. Door zowel de coronacrisis als de issues rondom stikstof heeft dit onderzoek echter vertraging opgelopen. Daarom is de verlichting langs deze delen van de snelweg voorlopig nog steeds uit.

Over Diks Verzekeringen
Diks Verzekeringen werd in 1970 opgericht door Paul Diks. Het bedrijf uit IJsselstein heeft inmiddels ruim 48 medewerkers in dienst en helpt consumenten al meer dan vijftig jaar met het vergelijken van verschillende autoverzekeringen. Diks Verzekeringen begon in 1990 met het aanbieden van speciale oldtimerverzekeringen en was met de lancering van Diks.nl (1997) een van de eerste Nederlandse aanbieders van online autoverzekeringen. Sinds 2018 is Diks.nl onderdeel van Voogd & Voogd Groep. Dit jaar is Voogd & Voogd gefuseerd met de Heilbron Groep.
 

Bron: CBS
Geplaatst op 29-11-2021

< VorigeVolgende >


Share on: