ACM beboet slotenmaker voor misleidende en agressieve praktijken

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft KeyService Nederland / Plumberservice uit Helmond en zijn bestuurder boetes opgelegd. Het bedrijf bood online slotenmakersdiensten aan, waarbij consumenten die het bedrijf inhuurden dachten in zee te gaan met een lokale slotenmaker.

Het bedrijf deed zich op de website betrouwbaarder voor dan het was. Het leek alsof KeyService Nederland de slotenmakers controleerde op kwaliteit. Informatie over de kosten werd niet vooraf verstrekt, maar achteraf werden consumenten soms onder druk gezet de hoge rekening voor de klus meteen te betalen. Voor deze agressieve en misleidende handelspraktijken legt de ACM het bedrijf een boete op van 200.000 euro en aan de bestuurder een boete van 50.000 euro.
 

Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurder ACM: “Als je jezelf hebt buitengesloten, ga je op zoek naar een betrouwbaar bedrijf dat je kan helpen. Juist in zulke situaties moeten consumenten kunnen vertrouwen op de diensten van een bedrijf als een slotenmaker. Dit bedrijf maakte daar misbruik van door zich anders voor te doen, achteraf hoge rekeningen te presenteren en consumenten onder druk te zetten om te betalen. Hiervoor leggen wij nu deze boetes op.”


Wat was er aan de hand?
Consumenten die zichzelf hadden buitengesloten, vonden het bedrijf online omdat het veel adverteerde en hoog in de zoekresultaten verscheen. In advertenties die KeyService gebruikte, deed het bedrijf zich voor als een lokale slotenmaker. Op websites werd vermeld dat de slotenmakers met wie het bedrijf werkte voldeden aan bepaalde kwaliteitseisen, terwijl zij hierop niet werden gecontroleerd. Ook stonden er valse positieve recensies op de websites. Dit wekte vertrouwen op bij de consument. Consumenten die via KeyService een slotenmaker inhuurden, kregen vooraf geen indicatie van de hoogte van de kosten die zij mochten verwachten. Na de werkzaamheden werden zij ter plekke geconfronteerd met een hoge rekening. Als zij zich daarover beklaagden, werden zij soms onder druk gezet om de rekening direct te betalen. De bedragen konden oplopen tot wel 2200 euro voor enkele minuten werk.


Agressieve en misleidende praktijken
De ACM ziet de praktijken van KeyService en zijn leidinggevende als agressieve en misleidende handelspraktijken. Consumenten die het bedrijf inhuurden dachten een betrouwbare, professionele, lokale slotenmaker langs te krijgen. In werkelijkheid stuurde KeyService een willekeurige slotenmaker uit zijn netwerk naar de consument die er vooral op uit was zoveel mogelijk geld te verdienen in een korte tijd. De ACM legt daarom een boete op aan het bedrijf én aan degene die leiding gaf aan deze praktijken.


Aanpak ACM spoeddiensten
Deze boetes passen in de bredere aanpak van de ACM van de malafide praktijken van een aantal slotenmakers. Uit eerder onderzoek van de ACM bleek dat consumenten die in een spoedsituatie verkeren vaak uitkomen bij een partij die slecht werk levert, veel geld rekent en soms agressief te werk gaat.

Acties die de ACM heeft ondernomen:

  • Google heeft na overleg met de ACM advertenties van onbetrouwbare slotenmakers verwijderd en staat nieuwe advertenties voor deze partijen niet langer toe;

  • SIDN heeft na signalen van de ACM domeinregistraties van websites van onbetrouwbare partijen gecontroleerd en geschrapt, waardoor hun websites niet langer vindbaar zijn;

  • de ACM heeft telefoonnummers laten blokkeren van partijen die deze voor malafide praktijken gebruiken;

  • twee online marketingbedrijven heeft de ACM gedwongen te stoppen met misleidende klantenwerving voor slotenmakers en andere spoeddiensten.

Bij deze aanpak heeft de ACM ook samengewerkt met de politie en buitenlandse toezichthouders, met fraudeteams van banken en de brancheorganisatie van slotenmakers.

Bron: Autoriteit Consument & Markt
Geplaatst op 14-01-2022

< VorigeVolgende >


Share on: