Sterk operationeel resultaat voor Allianz Benelux in eerste drie kwartalen

Allianz Benelux heeft opnieuw uitstekende resultaten behaald in het derde kwartaal. Allianz ziet al wel de eerste effecten van de voortdurende macro-economische uitdagingen, zoals de forse inflatie, de energiecrisis en de niet-aflatende druk op de arbeidsmarkt.

 

  • Premie-inkomen: 2.645 miljoen euro (2021: 2.772 miljoen euro)
  • Operationeel resultaat: 284 miljoen euro (2021: 172,7 miljoen euro)
  • Nettoresultaat: 169,7 miljoen euro (2021: 102,0 miljoen euro)
  • New business margin: 2,9% (2021: 2,5%)
  • Combined ratio: 91,0% (2021: 95,8%)


Joos Louwerier, Regional CEO Allianz Benelux: “Allianz Benelux heeft opnieuw uitstekende resultaten behaald in het derde kwartaal. Wel zien ook wij de eerste effecten van de voortdurende macro-economische uitdagingen, zoals de forse inflatie, de energiecrisis en de niet-aflatende druk op de arbeidsmarkt. De hiermee gepaard gaande uitdagingen zijn steeds meer voelbaar voor onze klanten, business-partners en onszelf. Bij Allianz staan betrouwbaarheid en veerkracht zeer hoog in het vaandel en we nemen dan ook, in samenspraak met onze business-partners, passende maatregelen waar nodig. 

Naast de resultaten hebben wij ook de klant- en brokertevredenheid verder zien verbeteren. De stijgende lijn hierin die wij vorig jaar zagen, heeft zich dit jaar onverminderd voortgezet. Onze dienstverlening wordt in onze kernsegmenten veelal boven het marktgemiddelde of als leidend in de markt gewaardeerd door de partners waar wij mee samenwerken. Alle Allianz-teams die zich hiervoor hebben ingezet wil ik bedanken. Evenals onze partners die Allianz met hun feedback helpen om impactvol en oplossingsgericht te werk te gaan als het gaat om het verder verbeteren van onze dienstverlening aan hen en onze klanten.

Ook het merk draagt positief bij aan de klantbeleving. Lokaal versterken we de merkbekendheid van Allianz als betrokken partner van het Watersportverbond in Nederland en de Atletiek in België. Wereldwijd doen we dat onder andere als partner van de Olympische en Paralympische Beweging. Ik ben trots op deze samenwerkingen en het feit dat wij voor het vierde jaar op rij de hoogst genoteerde verzekeraar zijn in de Best Global Brands Ranking van Interbrand.“


Het premie-inkomen komt voor de eerste drie kwartalen van 2022 uit op 2.645 miljoen euro. Dat is vergeleken met 2021 (2.772 miljoen euro) een daling van 4,6%. Voor Schade steeg het premie-inkomen met 3,0% tot 1.265 miljoen euro. Voor Leven was het premie-inkomen 1.380 miljoen euro (9M 2021: 1.544 miljoen euro), een daling van 10,6%.

Het operationeel resultaat is 284,0 miljoen euro (172,7 miljoen in 2021). In de Leven-portefeuille nam het operationeel resultaat toe met 40,5% tot 139,6 miljoen euro (9M 2021: 99,4 miljoen euro). Vooral in België was er sprake van een hogere beleggingsmarge. Onderliggend laat de new business margin ten opzichte van 2021 opnieuw een gezonde groei zien tot 2,9% (9M 2021: 2,5%).
 
Voor de Schade-portefeuille is het operationeel resultaat 144,4 miljoen euro (9M 2021: 73,3 miljoen euro). Het verschil met 2021 komt vooral door een eenmalige herverzekeringstransactie in dat jaar. De combined ratio kwam voor de eerste drie kwartalen van dit jaar uit op 91,0% (9M 2021: 95,8%).
 


Financiële resultaten op basis van de waarderingsgrondslag van Allianz SE op 10-11-2022. Deze cijfers maken deel uit van de gepubliceerde 9M-cijfers 2022 van Allianz SE (www.allianz.com).

 

Geplaatst op 10-11-2022

< VorigeVolgende >


Share on: