Flexibiliteit en impact grootste drijfveren vrouwelijke ondernemer

Nederlandse vrouwelijke zelfstandigen vinden de flexibiliteit en het maken van impact het allerbelangrijkste om te kiezen voor het ondernemerschap. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau MWM2 dat inkomensverzekeraar Movir en juridisch dienstverlener DAS onder 790 vrouwelijke ondernemers liet uitvoeren. Vandaag, op internationale vrouwendag, worden de cijfers gepubliceerd. De positieve drive onder deze groep is opvallend te noemen, want deze tijden kennen ook voor zelfstandigen de nodige zorgen.

Geld
Pas op de 6e plaats komt het verdienen van (meer) geld. Ondanks de lange dagen (43 procent werkt 40 uur per week en 11 procent meer dan 50 uur) halen ze energie uit het ondernemerschap. 68 procent vindt de keuze voor het zelfstandig ondernemerschap de beste keuze ooit. 

Eén op vijf heeft conditie- of gezondheidsproblemen sinds ondernemerschap
Helaas zijn er niet alleen voordelen aan het zelfstandige bestaan. Ruim 1 op de 5 respondenten geeft aan een  verslechterde conditie of zelfs gezondheidsproblemen te ervaren sinds het ondernemerschap. Daar komt bij  dat 1 op de 10 nooit tijd heeft voor zichzelf en 64 procent heeft slechts ‘soms’ tijd voor zichzelf. Vrouwelijke  ondernemers ervaren een druk bestaan en de weinige vrije tijd die over is, wordt vooral besteed aan de kinderen  en partner. 
 
Vrouwelijke ondernemers vinden zichzelf succesvol, maar kinderen vertragen het succes
Ondanks het gebrek aan tijd, slagen de meeste vrouwelijke ondernemers er in om succesvol te zijn. Maar liefst  65 procent van de respondenten geeft haar zakelijk succes het rapportcijfer 8 of hoger. De definitie van zakelijk succes wordt in volgorde van belangrijkheid aangegeven met onafhankelijk zijn, vrijheid hebben, flexibel kunnen  zijn, impact maken en waardevolle relaties aangaan. Vrouwelijke ondernemers presteren op de top van hun kunnen door de combinatie van opvoeding en ondernemerschap. 
Ruim 40 procent van de ondernemers met thuiswonende kinderen geeft aan dat de opvoeding ervoor zorgt dat zakelijke  doelen minder snel bereikt worden. 
 
“Mijn partner is mijn rots in de branding”
Om succesvol te kunnen zijn en alle ballen in de lucht te kunnen houden is een goedwerkend supportsysteem ontzettend belangrijk. Steunpilaar nummer 1 voor vrouwelijke ondernemers is hun levenspartner, ruim 85 procent geeft dat aan. Maar ook de huishoudelijk hulp is voor ruim 50 procent (zeer) belangrijk en daarmee een onmisbare schakel in het supportsysteem. 
 
Wakker liggen van de zorgen voor morgen
Hoewel bijna alle respondenten niets anders zouden willen dan zelfstandig ondernemer zijn, brengt het ondernemerschap ook zorgen met zich mee die zich niet alleen tijdens ‘kantooruren’ afspelen.  Bijna de helft van de respondenten slaapt slecht tot zeerslecht. Niet gek aangezien maar liefst 72 procent werkdruk en stress ervaart. Ruim 1 op de 10 heeft te maken (gehad) met een juridisch geschil. 
 
Nicole Wiesehahn, directeur commercie bij Movir: “Slaap is een belangrijke voorwaarde voor welzijn en functioneren. Wie goed slaapt, wordt uitgerust wakker, voelt zich fitter en is productiever. Wij helpen zelfstandig Nederland met het verbeteren van de fysieke en mentale gezondheid, waaronder met oplossingen van HalloSlaap, maar ook met coaching rondom stress, carrière en gezonde voeding.” 
 
Het ondernemerschap komt ook met werkzaamheden die energie kosten. Zo vindt bijna de helft van de ondervraagdeondernemers het juridische papierwerk vervelend. Silvia Onos, directeur Marketing & Innovatie bij DAS: “Het is belangrijkom zaken in de basis al juridisch goed op orde te hebben. Denk bijvoorbeeld aan algemene voorwaarden. Dat kan in de toekomst heel veel juridisch gedoe en papierwerk schelen. Het voorkomen van juridische problemen helpt om zorgeloos te ondernemen.”
 
Toelichting op het onderzoek
Dit onderzoek is in samenwerking met onderzoeksbureau MWM2 uitgevoerd onder 790 vrouwelijke ondernemers, waaronder verzekerden van inkomensverzekeraar Movir en verzekerden van DAS Rechtsbijstand. Movir en DAS vinden het belangrijk om te weten wat vrouwelijke ondernemers beweegt en hoe zij alle ballen in de lucht houden. De onderzoeksperiode was januari en februari 2023.
 
Geplaatst op 08-03-2023




Share on: