Tips om de financiën van je bedrijf onder controle te houden

Als ondernemer heb je de focus op tal van zaken; je wilt ondernemen, daar ligt de prioriteit, maar ook de financiële kant van je bedrijf wil je onder controle houden. Om dit te bewerkstelligen hoef je als ondernemer echt niet zelf met de bonnetjes aan de slag en de boekhouding door te nemen, maar er zijn wel een aantal aspecten om rekening mee te houden die jou financiële controle geven over je onderneming. Je wilt immers niet achteraf voor verrassingen komen te staan. Welke zaken verdienen je focus?

Aanleggen kosten-baten analyse per kwartaal
De omzetcijfers over een bepaalde periode tot je nemen is één ding; om echt inzicht te krijgen wil je weten welke inkoop- en overheadkosten er zijn. Je kunt dit door je boekhouder -of door jezelf- perfect in kaart brengen. Gebruik een Excelsheet voor de gehele omzet per kwartaal, maand, of per week, en maak tevens in hetzelfde overzicht een kostenanalyse. Het fijne van Excel is dat je tarieven en getallen direct kunt aanpassen, zo rollen altijd de correcte cijfers er uit. Om een werkelijk goed overzicht te krijgen kun je het beste per kwartaal deze cijfers analyseren en corrigeren. Je krijgt pas een winstoverzicht zodra kosten en baten met elkaar verrekend zijn. En je kunt pas prijsaanpassingen/ correcties doorvoeren voor je producten of diensten, als je duidelijk in beeld hebt met welke (oplopende) kosten je te maken hebt.

De kwartaal BTW aangifte is een mooi moment om het overzicht door te nemen en bij te sturen op de tarieven. Zijn ze nog actueel?


Marketing
Als ondernemer wil je groeien en zul je moeten blijven participeren binnen de steeds veranderende marktwerking. Wat een jaar geleden nog een beproefd marketingconcept was binnen jouw werkveld, kan alweer achterhaald zijn door de veranderende realiteit. Schakel voor je online activiteiten een SEO-bureau in, wat weet wat er online speelt en wat ervoor zorgt dat jouw onderneming niet de boot mist. Internet is een belangrijke schakel voor potentiële groei, iets wat vrijwel iedere ondernemer begrijpt. Je wilt natuurlijk niet dat jouw concurrentie jou online ver achter zich laat, iets wat omzetverlies betekent.


Klantenbestand
Voor ondernemers vormt een klein klantenbestand een potentieel gevaar. Wat als een belangrijke klant wegvalt, blijft jouw onderneming dan nog overeind staan? Baseer je onderneming dus nooit op (te) weinig klanten. Ook al heb je de indruk dat jouw belangrijkste klant voorlopig wel bij jou zal blijven afnemen, kan er altijd door externe factoren een kink in de kabel optreden. Denk aan een pandemie, energieprijsstijgingen etc. jouw klant kan hierdoor getroffen worden en hierdoor de teloorgang van jouw bedrijf vormen. Zorg dus voor verschillende takken van dienstverlening en voor zoveel mogelijk verspreiding van inkomsten. 


Tot slot
Bespreek met jouw accountantskantoor de cijfers en informeer naar de liquiditeit en solvabiliteit van je onderneming; hoe staat deze ervoor en hoe kun je eventueel bijsturen voor het komende jaar? 

Geplaatst op 07-03-2023




Share on: