Provisietransparantie: verzekeraars onder vergrootglas voor dienstverlening

Vanaf 1 juli 2024 zijn intermediairs en verzekeraars verplicht om de provisies die zij ontvangen voor schadeverzekeringen actief te communiceren naar hun klanten. Bewustwording van consumenten betekent dat verzekeraars niet alleen moeten concurreren op prijs, maar ook op de kwaliteit van hun producten en dienstverlening.

Consumenten worden zich hierdoor meer bewust van de kosten die verbonden zijn aan hun verzekering. Dit kan hen aanzetten om beter te willen vergelijken en kritischer te kijken naar wat zij voor hun geld krijgen. Hierdoor neemt de concurrentiedruk tussen verzekeraars toe. Verzekeraars moeten dus niet alleen concurreren op prijs, maar ook op de kwaliteit van hun producten en dienstverlening.

Inzichten 
Onafhankelijke financieel adviseurs zijn voor klanten onmisbaar bij het kiezen van de beste aanbieder. Welke verzekeraars bieden bijvoorbeeld een snelle en eerlijke afhandeling van claims? Welke verzekeraars onderscheiden zich door een meer persoonlijke service en welke aanbieders maken gebruik maken van technologie om de klantbeleving te verbeteren? Deze inzichten zijn voor de financieel adviseurs essentieel bij de keuze van een aanbieder voor hun klanten.
 
Jaarlijks Performance onderzoek door bureau DFO
Mede hierom is Bureau DFO in samenwerking met Atentikmarketing weer gestart met haar jaarlijkse Performance onderzoek. Dit grootschalige onderzoek geeft inzicht in de performance indicatoren die voor adviseurs doorslaggevend zijn bij de keuze van een aanbieder voor hun klanten en hoe de verschillende aanbieders op deze indicatoren scoren. Kennis hierover maakt de keten sterker waardoor klanten beter en efficiënter bediend kunnen worden. Uit het onderzoek komt naar voren wat de beste aanbieders zijn in de productmarkten hypotheken, schadeverzekeringen, lijfrente, ORV en AOV.
 
Belangrijke graadmeter voor de keuzes van de onafhankelijk adviseur 
In 2023 was het onderzoek, dat wordt uitgezet onder alle onafhankelijk adviseurs in Nederland, gebaseerd op maar liefst ruim 3.300 waarnemingen. Het Performance onderzoek is een belangrijke graadmeter voor de keuzes die de onafhankelijk adviseur maakt. Adviseurs uit geheel Nederland krijgen met dit onderzoek een goed beeld welke aanbieders het beste aansluiten bij de behoeften van hun klanten en hiermee worden klanten geholpen om weloverwogen financiële beslissingen te nemen.
 
Versterken adviesketen
“Met dit onderzoek streven we ernaar de adviesketen te versterken., aldus Tjeerd Erkens, hoofdonderzoeker bij Bureau DFO. Dit jaar hebben we het onderzoek bovendien op een aantal aspecten uitgebreid. 
 
Zo is er aantal extra vragen opgenomen over duurzaamheid, efficiency via extranet en het productaanbod. Het onderzoek loopt van eind mei tot medio augustus en de uitslag van de winnende bedrijven per deelmarkt volgt in september. We hopen natuurlijk dat het intermediair dit jaar weer zo massaal wil meewerken aan het onderzoek”.
 
Ben je financieel adviseur en wil je meedoen?
Gebruik dan deze link: https://q.crowdtech.com/dcsg27ekYUm2rTMLtK4B5g
Een gratis samenvatting van de resultaten worden, als dank, achteraf gedeeld. 
 
Geplaatst op 19-06-2024

< VorigeVolgende >


Share on: