Digitale bedreigingen net zo zorgwekkend als woninginbraken

Digitale bedreigingen zijn tegenwoordig net zo zorgwekkend als woninginbraken, zo blijkt uit het nieuwste Customer Lab-onderzoek van Allianz Partners.


Het onderzoek naar consumentengedrag en -behoeften op het gebied van wonen, mobiliteit, gezondheid en reizen toont aan dat Europeanen en Australiërs zich evenveel zorgen maken over cyberbeveiliging als over woninginbraken. Bijna 40% maakt zich zorgen over beide bedreigingen. Voor de editie van 2024 werden 10.000 consumenten in Frankrijk, Italië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Australië ondervraagd.
 
Uit de bevindingen blijkt dat jonge volwassenen met kinderen het meest bezorgd zijn over deze kwesties. Bijna de helft van de ondervraagde gezinnen maakt zich met name zorgen over beide, waarbij hun mate van bezorgdheid 10 procent hoger ligt dan het gemiddelde. Deze verhoogde bezorgdheid onderstreept de groeiende behoefte aan geïntegreerde beveiligingsoplossingen die zowel fysieke als digitale bedreigingen aanpakken om gezinnen een uitgebreide bescherming te bieden.
 
Tegelijkertijd blijft de woning een belangrijke factor in het dagelijks leven van mensen. Een significante 83% van de respondenten vindt het belangrijk om zich thuis veilig te voelen, tegenover 78% in de enquête van 2022. Dit gevoel is vooral sterk onder mensen van 66 jaar en ouder, met 87,4% die veiligheid thuis als prioriteit zien, terwijl slechts 68,9% van de jongeren (Gen Z respondenten) deze zorg deelt. Geografisch gezien hechtten respondenten in het Verenigd Koninkrijk met 89,7% het meeste belang aan veiligheid thuis, terwijl slechts 77,6% van de respondenten in Frankrijk hier evenveel belang aan hechtte.
 
Reagerend op het onderzoek zegt Genoveva Perez-Lijo, Head of Easy Living & Mobile Device & Digital Risk at Allianz Partners het volgende: “In het snel evoluerende digitale tijdperk van vandaag is het opmerkelijk dat de bezorgdheid over de beveiliging van woningen verschuift van traditionele bedreigingen zoals woninginbraken naar cyberbedreigingen. De Allianz Risk Barometer 2024 onthulde onlangs dat cyberincidenten voor het derde achtereenvolgende jaar zijn aangemerkt als het belangrijkste wereldwijde risico voor bedrijven. De gegevens van Allianz Partners' Customer Lab weerspiegelen deze bezorgdheid en benadrukken de groeiende erkenning dat cyberbedreigingen een belangrijk risico vormen voor zowel bedrijven als particulieren wereldwijd. Daarnaast is er behoefte aan verbeterde beveiligingsmaatregelen op zowel fysiek als digitaal gebied.”
 
Andere belangrijke bevindingen uit het Customer Lab onderzoek zijn:
  • De bezorgdheid over cyberpesten is groter bij Millennials met een gezin* (45,6%) dan bij GenX met een gezin** (34,4%).
  • Vrouwen (43,2%) voelen zich kwetsbaarder voor cybercriminaliteit zoals identiteitsdiefstal en gegevensmisbruik dan mannen (36,4%).
  • Voor mensen met kinderen, zoals Millennials met een gezin (42%) en GenX met een gezin (41,1%), is het een prioriteit dat het huis wordt bewaakt en beheerd via slimme apparaten. Voor mensen zonder kinderen is dit daarentegen minder belangrijk: slechts 29,4% van de Millennials zonder kinderen*** en 18,7% van de GenX**** zonder kinderen delen dezelfde mening.
 
Genoveva Perez-Lijo voegt toe: “Allianz Partners biedt geïntegreerde oplossingen die ervoor zorgen dat onze klanten zich veilig voelen in elk stadium van hun leven. Platformen zoals allyz Cyber Care zijn ontworpen om deze opkomende zorgen aan te pakken en bieden robuuste bescherming tegen cyberbedreigingen, net zoals je voor jezelf zou zorgen. Nu de grenzen tussen de fysieke en digitale wereld vervagen en mensen worden blootgesteld aan nieuwe risico's, moet de verzekeringssector zich aanpassen om cyberbedreigingen tegen te gaan op een manier die consumenten gemoedsrust geeft. Dankzij ons partnerschap met geavanceerde aanbieders van cybertechnologie kunnen we persoonlijk advies en hulp bieden, terwijl we cyberrisico's voortdurend in de gaten houden en inschatten, allemaal via een uitgebreide en eenvoudige digitale oplossing waar onze klanten gemakkelijk toegang toe hebben.”

 
Door Cindy van der Helm
Geplaatst op 22-10-2024

< VorigeVolgende >


Share on: