Risico-inschatting van vallende vliegtuigonderdelen noodzakelijk

Op zaterdag 20 februari 2021 kreeg een vrachtvliegtuig (Boeing 747-400) een motorstoring kort na het opstijgen. Door de motorstoring verloor de motor brokstukken die neerkwamen in het dorp Meerssen. De impact op de grond was groot. Door de vallende brokstukken raakten twee personen gewond en was er schade aan huizen en auto’s. Het vliegtuig kon doorvliegen en week uit naar de luchthaven Luik (Liege Airport) in België, waar het toestel veilig landde.

Geen adequate administratie
Het onderzoek toont aan dat het onderhoud aan de motor overeenkomstig het onderhoudsschema was uitgevoerd. Het installeren van extra koelvoorzieningen in de motor, om slijtage en vervormingen te voorkomen, was niet gebeurd. Deze installatie werd geadviseerd door de motorfabrikant, maar was niet verplicht. De raad beveelt dan ook aan deze aanvullende koelvoorzieningen wel verplicht te maken.

De luchtvaartmaatschappij die het vliegtuig ten tijde van het incident drie maanden in gebruik had, kon met onderhoudsdocumentatie niet aantonen waarom de koelvoorzieningen in het verleden niet waren aangebracht. Een adequate administratie van onderhoudsdocumentatie is voor een luchtvaartmaatschappij van groot belang om de juiste beslissingen te kunnen nemen met betrekking tot het uitvoeren van onderhoud aan een vliegtuig. De raad doet daarom de aanbeveling dat de administratie altijd volledig en adequaat moet zijn.


Risico-inschatting
De motorstoring bracht het vliegtuig niet ernstig in gevaar. Het toestel kon doorvliegen naar een nabijgelegen luchthaven. De verloren brokstukken van de turbine vormden echter wel een gevaar voor personen op de grond. Tot op heden is er voor woongebieden rondom Maastricht Aachen Airport geen risico-inschatting van vallende onderdelen van vliegtuigen, zoals motorbrokstukken, gemaakt. De Onderzoeksraad voor Veiligheid doet daarom de aanbeveling dat er op basis van een risico-inschatting een beslissing wordt genomen over de aanvaardbaarheid van deze lokale risico’s.


Het volledige rapport is vinden op de onderzoekspagina

Geplaatst op 26-04-2023

< VorigeVolgende >


Share on: