Meerderheid kiest om volgende voertuig elektrisch of hybride te gaan rijden

Groene trends in vervoer worden mainstream: Het 'States of Mind New Mobility Report' van Allianz Partners onthult drie mentaliteitsveranderingen die een groenere toekomst voor mobiliteit stimuleren.

Op basis van inzichten van Michael Maicher, Global Partner & Director en Global Chief Sales Officer New & Micro-Mobility bij Allianz Partners, Alejandro Agag, voorzitter en oprichter van Formula E en Extreme E, en het eigen marktonderzoek van Allianz Partners, onthult het rapport:
  • De toenemende overstap van particulieren naar groene voertuigen
  • De voortdurende verschuiving van bezit naar gebruik
  • De algemene invoering van micromobiliteit, zoals e-scooters en e-bikes
 
Mentaliteitsverandering 1: Groen vervoer wordt omarmd.
Drie op de vijf (60%) weggebruikers is van plan een elektrische of hybride auto aan te schaffen als volgende auto, zo blijkt uit onderzoek van Allianz Partners in 10 grote markten.   De trend is nog sterker onder mensen met jonge gezinnen: 75% van de mensen in de leeftijdsgroep 26-40 jaar met kinderen is van plan om bij hun volgende aankoop een elektrische of hybride auto te kopen. Hoewel groenere vormen van vervoer voor steeds meer mensen de voorkeursoptie worden, wijst het rapport ook op de noodzaak van doortastend beleid, meer investeringen in infrastructuur en innovaties om massale overstap te realiseren.
 
En hoewel er meer elektrische voertuigen op de markt zijn dan ooit - er waren 450 modellen beschikbaar in 2021, twee keer zoveel als in 2018 - belicht het rapport de barrières die bijdragen aan de trage adoptie van elektrische voertuigen ondanks de grote vraag van het publiek. Het gebrek aan voldoende oplaadpunten is een belangrijk probleem, hoewel het rapport ook wijst op het potentieel voor een AI-geleide revolutie in batterijtechnologie die het bereik en de oplaadsnelheden zou transformeren.
 
Mentaliteitsverandering 2:  Van bezit naar gebruik
Het aanbod van Mobility-as-a-service (MaaS) groeit in verschillende vormen van vervoer. Nu auto's in privébezit 92% van de tijd geparkeerd staan, biedt de groei van gedeelde mobiliteit een veel efficiënter gebruik van middelen. Als we naar de toekomst kijken, zou de ontwikkeling van autonome (of bestuurderloze) voertuigen zoals robo-taxi's een revolutie betekenen voor MaaS en het adoptieniveau verder verhogen.

Mentaliteitsverandering 3: Micro-mobiliteit gaat mainstream
Het rapport onderzoekt ook de impact van het mainstreamen van micromobiliteit. Hoewel het gebruik van e-scooters, e-brommers en e-fietsen aanzienlijk is toegenomen, is hun opkomst complex en soms controversieel. De regelgeving heeft moeite om de vooruitgang van de technologie bij te houden en zo is in Parijs bijvoorbeeld het gebruik ervan aan banden gelegd. Het rapport laat zien dat het bewustzijn van het publiek ook een inhaalslag nodig heeft: Uit gegevens van Allianz Partners blijkt dat 32% van de mensen niet weet of ze verplicht zijn een verzekering af te sluiten als ze een e-scooter gebruiken. Hetzelfde geldt voor het gebruik van een e-bike: 31% van de mensen weet niet zeker of er een verzekering nodig is.
 
Alejandro Agag, voorzitter en oprichter van Formule E en Extreme E, zegt: “Het afgelopen decennium is een transformatie geweest voor elektrische voertuigen, zowel wat betreft de technologische vooruitgang als de groeiende belangstelling van het publiek. Maar in de ogen van het publiek gaat het niet alleen om het verbeteren van het milieu. Lagere kosten, een betere gebruikerservaring en een aantrekkelijke auto zijn net zo belangrijk.”
“Op het gebied van e-motorsport hebben we de afgelopen jaren snelle technologische verbeteringen gezien en ik ben enorm enthousiast over het potentieel van ontwikkelingen op het gebied van opladen - AI en kwantumcomputers hebben het potentieel om een revolutie teweeg te brengen op het gebied van batterijtechnologie. Als we dit potentieel kunnen benutten, zal de revolutie van de elektrische voertuigen nog sneller gaan.”
 
Michael Maicher, Global Partner & Director en Global Chief Sales Officer for New & Micro-Mobility bij Allianz Partners voegt toe: “We staan op een kantelpunt in de geschiedenis van de mobiliteit. Weggebruikers maken al aanzienlijke gedragsveranderingen - of het nu gaat om de aanschaf van elektrische voertuigen, het gebruik van e-scooters en e-bikes of het veranderen van de manier waarop voertuigen worden gebruikt. Maar er moet meer gebeuren om dit potentieel te benutten.”
“De rol van wijdverspreide en effectieve infrastructuur in een groene revolutie kan niet genoeg worden benadrukt. Vooral een gebrek aan laadpunten weerhoudt velen ervan om voor groenere opties te kiezen. Meer publieke en private investeringen in mobiliteit zullen een opwaartse spiraal creëren, waardoor het tempo van technologische verandering toeneemt en duurzame oplossingen goedkoper en nog aantrekkelijker worden.”

Het States of Mind New Mobility Report vind je hier.
Geplaatst op 20-06-2023

< VorigeVolgende >


Share on: