Trend naar grote schepen versterkt

Onder invloed van de recessie en de doelstellingen voor het koolstofvrij maken van de economie is een groot deel van de nieuwe orders voor containerschepen gericht op grotere schepen, maar ook de risico's blijven toenemen, volgens de meest recente Allianz Safety & Shipping Review 2023.

Meer dan twee derde (65%) van de vlootgroei in de komende twee jaar zal geconcentreerd zijn in het segment van schepen groter dan 15.000 teu, terwijl de vloot van schepen kleiner dan 3.000 teu zal afnemen, zo schat de Baltic and International Maritime Council (BIMCO). [4]
 
"Decarbonisatie en het streven naar efficiëntere scheepvaart zullen de trend naar grote schepen, die nu een aanzienlijk deel van de wereldvloot uitmaken en een onevenredig groot deel van de containerhandel voor hun rekening nemen, versterken en versnellen",zegt kapitein Rahul Khanna, Global Head of Marine Risk Consulting bij Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS).
 
"Grote containerschepen zijn duidelijk een blijvertje. De inspanningen moeten er nu op gericht zijn ze efficiënter, minder vervuilend en veiliger te maken. Als de risico's niet adequaat worden beheerd, kunnen sommige verzekeraars overwegen hun blootstelling aan grote containerschepen en andere megaschepen terug te schroeven."
 
Naarmate nieuwe orders worden geleverd, wordt kleinere, oudere tonnage vervangen door grote containerschepen, merkt Justus Heinrich, Global Product Leader Marine Hull bij AGCS, op. De 10 grootste containeroperators hebben 440 nieuwe schepen in bestelling, en de meerderheid daarvan zal groter zijn dan de schepen die ze vervangen.
 
"Een toename van het aantal grotere schepen leidt tot een grotere accumulatie van containervracht en blootstelling", zegt Heinrich. "Deze trend kan de problemen van de afgelopen jaren met grote schepen, waaronder branden, strandingen en havenblokkades, verergeren. De bergingskosten voor grote containerschepen zijn enorm hoog en slechts een beperkt aantal havens en scheepswerven kan dergelijke schepen onderhouden en repareren."
 
Volgens de analyse [5] van Cefor (de Nordic Association of Marine Insurers) van cascotrends is het segment containerschepen het enige grote segment met een stijging van de claimkosten per schip tussen 2020 en 2022 en een toename van de frequentie van grote verliezen. De frequentie van claims van meer dan 500.000 USD blijft hoog, in tegenstelling tot het bulk- en tanksegment.
 
De toename van het aantal grote schepen kan een van de factoren zijn achter de hoge niveaus van scheepvaartincidenten in Zuidoost-Azië, waarbij de regio de afgelopen jaren iets van een hotspot was voor maritieme verzekeringsclaims en totale verliezen (zie gegevens, pagina 12). "We hebben een aantal strandingen en aanvaringen gezien waarbij grote schepen betrokken waren, zowel in de Straat van Singapore als in de Zuid-Chinese Zee. De wateren rond Singapore kunnen verstopt zijn en de scheepvaartroutes zijn smal. Een kleine fout van een groot schip kan gemakkelijk leiden tot een stranding of aanvaring," zegt kapitein Nitin Chopra, Senior Marine Risk Consultant bij AGCS. 
 
Grote schepen kunnen ook leiden tot langere vertragingen voor eigenaars van vracht. Of het nu gaat om een brand of een incident waarbij een groot containerschip aan de grond loopt, het duurt waarschijnlijk langer om dit op te lossen, wat leidt tot hogere kosten. Bij grote schepen duurt het langer om weer vlot te komen wanneer zij aan de grond lopen en moeten zij wellicht verder reizen om een geschikte vluchthaven of reparatiewerf te bereiken. "Hoe groter het schip, hoe groter het risico dat er meerdere belangen bij een incident betrokken zijn. Bedrijven moeten rekening houden met de risico's van vertragingen in de containervaart en noodplannen opstellen voor het geval hun lading betrokken raakt bij een incident", zegt Régis Broudin, Global Head of Marine Claims bij AGCS.

Het volledige rapport is HIER te downloaden
Geplaatst op 20-06-2023

< VorigeVolgende >


Share on: