Coronacrisis verandert koopgedrag autokoper

De manier waarop men tegen een auto en de aanschaf ervan aankijkt is aan het veranderen, blijkt uit een recent internationaal onderzoek van AutoScout24, het grootste online platform voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland. De portal* ondervroeg 5.783 Europeanen, waaronder ruim 1.000 Nederlanders, naar hun rij- en koopgedrag tijdens de coronacrisis en de onderzoeksresultaten laten opmerkelijke nieuwe behoeftes zien, zoals de stijgende interesse in online aankopen.

De coronacrisis heeft het mobiliteitsgedrag van de Nederlander flink veranderd. Door onder andere het vele thuiswerken en (gedeeltelijk) onderwijs op afstand is het aantal gemiddelde reisbewegingen per individu in 2020 aanzienlijk afgenomen.** De verwachting van het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) is dan ook dat reizigers door COVID-19 vaker en blijvend zullen kiezen voor individuele vervoerwijzen in plaats van collectieve. Ongeveer vijf procent van de afstand die men doorgaans met het openbaar vervoer aflegt zal naar autorijden, fietsen en lopen verschuiven. Ook in het recente onderzoek van AutoScout24 is een vergelijkbare verschuiving zichtbaar. In Nederland wordt momenteel door de coronacrisis vaker de benenwagen (45%), fiets (35%) of auto (27%) gepakt.

Kopen met één druk op de knop
Naast dat de auto een steeds belangrijkere positie als vervoersmiddel lijkt te verwerven, kan er ook een verandering in aankoopgedrag worden opgemerkt. Uit onderzoek blijkt immers dat een grote groep potentiële kopers momenteel meer tijd steekt in het vinden van de perfecte en kwalitatieve auto (46%). In Duitsland en België ging het respectievelijk zelfs om 58 procent en 57 procent van de respondenten. Daarnaast staat bijna een kwart van de Nederlandse ondervraagden (24%) er momenteel door de coronacrisis meer voor open om een online aankoop te doen, een auto te leasen (21%) of ander abonnement af te sluiten (21%).

“Wij zien bij AutoScout24 dagelijks de effecten van de coronacrisis terug”, aldus Rachel Gómez y Maseland, Country Manager Nederland bij AutoScout24. “Het is voor ons van groot belang om tijdens deze pandemie niet tot stilstand te komen en ons innovatieve karakter te blijven tonen. Om die reden spelen wij ook in op nieuwe behoeftes van de klant. Denk bijvoorbeeld aan de recente lancering van onze ‘OneClick Light’-feature, waarmee onze klanten met één druk op de knop een aankoop in gang kunnen zetten. Juist in dit soort tijden is het van belang dat wij voor hen het vinden van een auto gemakkelijk maken, waar en wanneer zij dat willen.”

*Onderzoek uitgevoerd in oktober 2020 onder 5.783 Europese respondenten in Duitsland (1.207), Italië (1.663), Nederland (1.094), België (1.147) en Oostenrijk (672).
**Kennisinstituut Mobiliteit (2020). Rapport Kerncijfers Mobiliteit 2020, p.26.


 

Geplaatst op 26-11-2020

< Vorige


Share on: