PAL-V eerste ter wereld die certificatiebasis met EASA afrondt

Nadat PAL-V de eerste vliegende auto was die een toelating voor Europa kreeg, is het nu ook de eerste die de volledige certificeringsbasis met EASA heeft afgerond. Op basis van de tien jaar testresultaten van PAL-V hebben gespecialiseerde teams van het EASA de laatste hand gelegd aan de eisen voor de PAL-V Liberty.

De afgifte vorige week, na overleg met de industrie, getuigt van het vertrouwen van de Europese autoriteiten en de volwassenheid van het ontwerp en het bedrijf. De laatste fase is de demonstratie van de naleving voordat CarFlying werkelijkheid wordt voor de klanten van PAL-V.

"Een vliegende auto op de markt brengen is moeilijk. Het duurt minstens 10 jaar", zegt Robert Dingemanse, CEO van PAL-V: "Hoewel we ervaren ondernemers zijn, hebben we geleerd dat in de luchtvaart alles exponentieel strenger is. Naast het vliegtuig moeten alle aspecten van de organisatie, inclusief toeleveranciers en onderhoudspartijen, gecertificeerd zijn."
 
PAL-V is in 2009 met EASA (European Union Aviation Safety Agency) overeengekomen om de Certification Specifications for Small Rotorcraft, CS-27, als uitgangspunt te nemen voor de ontwikkeling van de certificeringsbasis. PAL-V heeft samen met EASA de volledige lijst van meer dan 1.500 criteria aangepast om deze toepasbaar te maken voor de PAL-V. De lijst werd vorig jaar gepubliceerd voor beoordeling door deskundigen uit de industrie en de definitieve versie werd vorige week gepubliceerd.
 
CTO, Mike Stekelenburg: "Veiligheid is de sleutel bij de ontwikkeling van de Liberty, we zijn bevoorrecht om samen te werken met top experts van EASA. Door hun hoge veiligheidsnormen kan de Liberty ook professioneel worden ingezet. Vanaf het begin hebben we de Liberty gebouwd om te voldoen aan de bestaande regelgeving. Deze strategie zorgt voor de snelste route naar de markt."
 
Hoofd Luchtwaardigheid van PAL-V, Cees Borsboom: "Ik ben trots op de resultaten van ons werk. We kunnen nu de voltooiing van de conformiteitsdemonstratiefase versnellen. Het is moeilijk te bevatten hoeveel werk er nodig is om een vliegtuig te certificeren. Het aftekenen van 1.500 eisen in 2012, nog voor de start van bemande testvluchten, was het begin. De ontwikkeling van de eisen begon in 2009. Meer dan 10 jaar van analyses, testgegevens, vliegproeven en aandrijvingstests hebben tot deze belangrijke mijlpaal geleid. Parallel hieraan zijn we al begonnen met het aantonen van de naleving om het typecertificaat te verkrijgen, dat zal worden gevolgd door de levering van voertuigen aan onze klanten."
 
Het EASA typecertificaat is geldig voor Europa en wordt ook geaccepteerd in 80% van de wereldmarkt, waaronder de VS en China.
 
Geplaatst op 23-02-2021


Share on: