Automobilist heeft moeite om zijn autokosten per maand goed in te schatten

Maar liefst 78% van de Nederlanders is in 2021 bekend met concept private lease. Toch stapt lang niet iedere Nederlander over op dit concept. Uit cijfers van de jaarlijkse GfK Private Lease Monitor blijkt dat een belangrijke reden hiervoor de (te) lage inschatting van de huidige mobiliteitskosten is. Nederlandse automobilisten hebben moeite om hun autokosten per maand goed in te schatten, en dan met name afschrijving en onderhoud.

Maar liefst 54% van de automobilisten in Nederland heeft geen idee wat de auto per maand kost. Terwijl de andere 46% van de automobilisten de kosten vaak te laag inschatten. Het laag inschatten van de mobiliteitskosten is dan ook de belangrijkste reden waarom de automobilisten verwachten dat een private lease constuctie duurder uitvalt dan het huidige kostenniveau. Private leaserijders en geïnteresseerden in private lease hebben daarentegen een veel beter inzicht in deze uitgaven, en schatten hun uitgaven realistischer in dan overige automobilisten.
 

Private leaserijder staat open voor elektrisch rijden. 
Private leaserijders en potentiële private leaserijders geven aan dat zij in hoge mate openstaan voor elektrisch rijden via private lease. 46% van de huidige private leaserijders en 33% van de consumenten die geïnteresseerd zijn in private lease, gaan bij aanschaf van een andere auto elektrisch rijden, ten opzichte van 13% van de niet private leaserijders. De overige private leaserijders vinden het ontbreken van goede laadmogelijkheden, actieradius en laadtijd de belangrijkste redenen om geen elektrische auto te gaan rijden.

 
De GfK Private Lease Monitor 2022 staat op de planning. Meer informatie over de GfK Private Lease Monitor is te vinden op de GfK landingspagina Private Lease Monitor aanvraagformulier.
 
Geplaatst op 06-07-2022


Share on: