Meer risico voor grote evenementen

Wimbledon en andere evenementen lopen meer risico door de gevolgen van het COVID-19, aangezien de verzekeraars pandemische dekking uitsluiten, zegt GlobalData. Aanleiding is het nieuws dat Wimbledon niet in staat is om zijn evenementenverzekering opnieuw af te sluiten inclusief een pandemieclausule na de uitbetaalde verzekering van dit jaar.

Ben Carey-Evans, verzekeringsanalist bij GlobalData, een toonaangevend data- en analysebedrijf, geeft zijn visie: "Grote evenementen en sporttoernooien zullen het komende jaar een aanzienlijk risico lopen, omdat de verzekeraars na de enorme uitbetaling aan Wimbledon, niet meer in staat zijn om een bedrijfsonderbreking aan te bieden. Wimbledon was duidelijk beter voorbereid dan de meeste andere evenementen en had een evenementenverzekering met een pandemieclausule voor 25 jaar, maar de organisatoren van het evenement hebben gezegd dat ze niet in staat zullen zijn om de polis op basis van dezelfde voorwaarden voor volgend jaar te verlengen.
 
Dat Verzekeraars hun verzekering tegen bedrijfsonderbreking intrekken, komt niet als een verrassing, gezien de omvang van de potentiële kosten, zoals blijkt uit de uitbetaling aan Wimbledon voor de annulering van het grootste tennis evenement van dit jaar. Aangezien Wimbledon niet in staat is om op hetzelfde niveau bedrijfsbescherming te krijgen, stelt het evenement zich daardoor volgend jaar bloot aan een groot risico, aangezien COVID-19 nog steeds grote bijeenkomsten op de langere termijn kan belemmeren totdat er een vaccin wordt gevonden en gedistribueerd.

Een evenement dat zo spraakmakend is als Wimbledon en dat zijn beleid niet kan vernieuwen, suggereert dat het onwaarschijnlijk is dat een groot evenement in de nabije toekomst een pandemische dekking voor bedrijfsonderbreking kan afsluiten. Doorgaan met een grootschalig evenement voordat een vaccin wordt uitgerold, is daardoor uiterst riskant.
 
De gegevens van GlobalData's Sportcal-team tonen aan dat Wimbledon jaarlijks ongeveer 160 miljoen dollar verdient aan mediarechten, 151 miljoen dollar aan sponsoring en ongeveer 52 miljoen dollar aan kaartverkoop. Met de terugkeer van het eredivisievoetbal is de kans groot dat het toernooi volgend jaar doorgaat, dus de mediarechten en het sponsorschap zouden veilig moeten zijn. Echter, de capaciteitsmassa's kunnen ambitieus zijn, zelfs tegen volgend jaar juni, dus de 52 miljoen dollar omzet aan ticketverkoop is al een risico voor het toernooi van volgend jaar."
Geplaatst op 03-07-2020


Share on: